Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Kansainvälisen merenkulkujärjestön päätöslauselmien hyväksyminen ja voimaasaattaminen
Svarstiden går ut: 19.4.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoa meriturvallisuuskomitean ja meriliikenteen helpottamista käsittelevän komitean päätöslauselmien hyväksymisestä ja voimaansaattamisesta.
Hankkeen tavoitteena on saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) hyväksytyt, kansainväliseen yleissopimuksiin liittyvät muutokset. Hankkeen johdosta Suomi saattaa kansainväliset velvoitteet voimaan oikea-aikaisesti. Muutoksilla ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia, hallinnollisia tai muita vaikutuksia.
Hankkeen tavoitteena on saattaa voimaan kansainvälisessä merenkulkujärjestössä (IMO) hyväksytyt, kansainväliseen yleissopimuksiin liittyvät muutokset. Hankkeen johdosta Suomi saattaa kansainväliset velvoitteet voimaan oikea-aikaisesti. Muutoksilla ei arvioida olevan merkittäviä taloudellisia, hallinnollisia tai muita vaikutuksia.
Bakgrund
FAL-yleissopimus: IMO:n meriliikenteen helpottamista käsittelevä FAL-komitea hyväksyi lopullisesti 47. istunnossaan huhtikuussa 2023 päätöslauselman, jolla muutetaan FAL-yleissopimuksen liitteen osaa seitsemän. Sopimuksen muutoksia on valmisteltu FAL-komitean kokouksissa sekä kokousten välillä vuosien 2022 – 2023 aikana ja sidosryhmiä on kuultu valmistelun aikana. Lisäksi FAL-komitean 47. kokouksen kansallisessa koordinaatiossa esitys on käyty yksityiskohtaisesti läpi ja asiassa on kuultu laajasti merenkulun ja elinkeinon sidosryhmiä.
IMSBC-säännöstö: IMO meriturvallisuuskomitea (MSC-komitea) on hyväksynyt 107 istunnossaan kesäkuussa 2023 päätöslauselman MSC.539(107). Meriturvallisuuskomitean ja sen alakomiteoiden kansallisissa koordinaatioissa esitykset on käyty yksityiskohtaisesti läpi ja asiassa on kuultu laajasti merenkulun ja elinkeinon sidosryhmiä. Päätöslauselmalla muutetaan kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevaa kansainvälistä säännöstöä.
STCW-yleissopimus: Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomitea (MSC) on hyväksynyt 107 istunnossaan päätöslauselmat MSC.540(107) ja MSC.541(107). Päätöslauselmilla muutetaan merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa kansainvälistä yleissopimusta (STCW-yleissopimus) sekä siihen liittyvää STCW-säännöstöä. Päätöslauselmilla ehdotettujen muutosten tarkoituksena on mahdollistaa merenkulkijoiden sähköisten pätevyyskirjojen käyttöönotto.
IMSBC-säännöstö: IMO meriturvallisuuskomitea (MSC-komitea) on hyväksynyt 107 istunnossaan kesäkuussa 2023 päätöslauselman MSC.539(107). Meriturvallisuuskomitean ja sen alakomiteoiden kansallisissa koordinaatioissa esitykset on käyty yksityiskohtaisesti läpi ja asiassa on kuultu laajasti merenkulun ja elinkeinon sidosryhmiä. Päätöslauselmalla muutetaan kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevaa kansainvälistä säännöstöä.
STCW-yleissopimus: Kansainvälisen merenkulkujärjestön (IMO) meriturvallisuuskomitea (MSC) on hyväksynyt 107 istunnossaan päätöslauselmat MSC.540(107) ja MSC.541(107). Päätöslauselmilla muutetaan merenkulkijoiden koulutusta, pätevyyskirjoja ja vahdinpitoa koskevaa kansainvälistä yleissopimusta (STCW-yleissopimus) sekä siihen liittyvää STCW-säännöstöä. Päätöslauselmilla ehdotettujen muutosten tarkoituksena on mahdollistaa merenkulkijoiden sähköisten pätevyyskirjojen käyttöönotto.
Målsättningar
Hankkeen tavoitteena on päätöslauselmien hyväksyminen ja voimaansaattaminen.
FAL-yleissopimus: Päätöslauselmalla FAL.15(47) muutetaan kansallisia meriliikenteen helpottamiskomiteoita koskevaa suositusta siten, että siihen lisätään suositus siitä, että kansallisten meriliikenteen helpottamiskomiteoiden tulee ottaa toiminnassaan huomioon merenkulun laittomat toimet. Suomessa ei ole nähty tarpeelliseksi perustaa erillistä kansallista helpottamiskomiteaa, sillä jo nyt sidosryhmien kanssa yhteistyössä otetaan huomioon merenkulun laittomien toimien, kuten salakuljetuksen ja huumekaupan, ehkäisy. Nyt ehdotetuilla muutoksilla ei ole vaikutusta viranomaisten toimintaan, koska suositus on jo huomioitu viranomaistyössä.
IMSBC-säännöstö: Päätöslauselma MSC.539(107) sisältää kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevan kansainvälisen säännöstön (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, IMSBC-säännöstö) seitsemännen muutossarjan (07-23). Muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 1.1.2025. Valtiot voivat kuitenkin ruveta soveltamaan niitä jo 1.1.2024 alkaen. Muutossarja sisältää 12 uutta kiinteiden irtolastien ohjekorttia sekä useita muutoksia olemassa oleviin ohjekortteihin. Lisäksi muutossarja sisältää mm. uuden määräyksen lastitiheyden (Bulk density) ilmoittamisesta lastilomakkeeseen (Form for cargo information for solid bulk cargoes).
STCW-yleissopimus: Päätöslauselmalla MSC.540(107) ehdotetaan muutettavaksi STCW-yleissopimuksen säännön I/1 kohdassa määritelmää, jonka tarkoituksena on selventää merenkulkijoiden pätevyyskirjojen termin ”alkuperäinen muoto” merkitystä, ottamalla huomioon mahdollisuus käyttää sähköisiä pätevyyskirjoja STCW-yleissopimusta sovellettaessa, kuten on jo käytäntönä muiden yleissopimusten osalta.
Päätöslauselmalla MSC.541(107) ehdotetaan muutosta STCW-säännöstön A-osan kohtaan A-I/2. Muutoksella täsmennetään pätevyyskirjoja ja kelpoisuustodistuksia koskevien vähimmäistietojen vaatimukset yhteensopiviksi sähköistä pätevyyskirjaa käytettäessä.
FAL-yleissopimus: Päätöslauselmalla FAL.15(47) muutetaan kansallisia meriliikenteen helpottamiskomiteoita koskevaa suositusta siten, että siihen lisätään suositus siitä, että kansallisten meriliikenteen helpottamiskomiteoiden tulee ottaa toiminnassaan huomioon merenkulun laittomat toimet. Suomessa ei ole nähty tarpeelliseksi perustaa erillistä kansallista helpottamiskomiteaa, sillä jo nyt sidosryhmien kanssa yhteistyössä otetaan huomioon merenkulun laittomien toimien, kuten salakuljetuksen ja huumekaupan, ehkäisy. Nyt ehdotetuilla muutoksilla ei ole vaikutusta viranomaisten toimintaan, koska suositus on jo huomioitu viranomaistyössä.
IMSBC-säännöstö: Päätöslauselma MSC.539(107) sisältää kiinteiden irtolastien aluskuljetusta koskevan kansainvälisen säännöstön (International Maritime Solid Bulk Cargoes Code, IMSBC-säännöstö) seitsemännen muutossarjan (07-23). Muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 1.1.2025. Valtiot voivat kuitenkin ruveta soveltamaan niitä jo 1.1.2024 alkaen. Muutossarja sisältää 12 uutta kiinteiden irtolastien ohjekorttia sekä useita muutoksia olemassa oleviin ohjekortteihin. Lisäksi muutossarja sisältää mm. uuden määräyksen lastitiheyden (Bulk density) ilmoittamisesta lastilomakkeeseen (Form for cargo information for solid bulk cargoes).
STCW-yleissopimus: Päätöslauselmalla MSC.540(107) ehdotetaan muutettavaksi STCW-yleissopimuksen säännön I/1 kohdassa määritelmää, jonka tarkoituksena on selventää merenkulkijoiden pätevyyskirjojen termin ”alkuperäinen muoto” merkitystä, ottamalla huomioon mahdollisuus käyttää sähköisiä pätevyyskirjoja STCW-yleissopimusta sovellettaessa, kuten on jo käytäntönä muiden yleissopimusten osalta.
Päätöslauselmalla MSC.541(107) ehdotetaan muutosta STCW-säännöstön A-osan kohtaan A-I/2. Muutoksella täsmennetään pätevyyskirjoja ja kelpoisuustodistuksia koskevien vähimmäistietojen vaatimukset yhteensopiviksi sähköistä pätevyyskirjaa käytettäessä.
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
ABB | ||
Ahvenanmaan maakunnan hallitus | ||
Aker Arctic Technology Inc | ||
Arctia Oy | ||
Baltic Sea Action Group | ||
Business Finland | ||
Business Turku | ||
Cargotec | ||
Cargotec, MacGregor | ||
Centrum Balticum | ||
Dimecc | ||
Dimecc | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Elomatic | ||
ESL Shipping | ||
FinFerries | ||
Finnish Maritime Cluster | ||
Finnlines | ||
Finnpilot Pilotage Oy | ||
Fintraffic VTS | ||
Gasum | ||
HaminaKotkan satama | ||
Helsingin Satama Oy | ||
Huoltovarmuuskeskus | ||
Ilmatieteen laitos | ||
John Nurmisen Säätiö | ||
Keskuskauppakamari | ||
Langh Shipping | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Meriaura | ||
Meriliitto | ||
Merimieseläkekassa | ||
Merimiespalvelutoimisto | ||
Meriteollisuus ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
NAPA | ||
Neste | ||
Norsepower | ||
Onnettomuustutkimuskeskus | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Outokumpu | ||
Puolustusministeriö | ||
Rajavartiolaitos | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry | ||
Suomen Laivameklarit ry | ||
Suomen Laivapäällystöliitto ry | ||
Suomen Luonnonsuojeluliitto | ||
Suomen Matkustajalaivayhdistys ry | ||
Suomen Merimies-Unioni SMU ry | ||
Suomen Satamat ry | ||
Suomen Varustamot ry | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Traficom | ||
Tulli | ||
Turun yliopisto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoministeriö | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
WEGA | ||
Wetech | ||
Wista Finland ry | ||
VTT | ||
WWF Suomi | ||
Wärtsilä | ||
Väylävirasto | ||
Ympäristöministeriö |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön tai sähköpostitse liikenne- ja viestintäministeriön kirjaamoon osoitteeseen [email protected]. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Lausuntoja voivat antaa muutkin kuin jakelussa mainitut. HUOM! Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan lausuntopalvelu.fi:ssä.
Tidtabell
Lausunnot pyydetään toimittamaan perjantaihin 19.4.2024 klo 16 mennessä.
Beredare
Lisätietoja antaa tarvittaessa hallitusneuvos Katja Viertävä sekä ylitarkastaja Väinö Pitkänen ([email protected]).
Ämnesord
merenkulku
IMO
Länkar:
Bilagor:
-
-
-
FAL-yleissopimus
-
Opetushallitus, Repo Timo18.4.2024
-
Opetushallitus kiittää mahdollisuudesta lausua. Opetushallituksella ei ole asiasta lausuttavaa.
-
-
HaminaKotka Satama Oy18.4.2024
-
HaminaKotka Satama kiittää mahdollisuudesta lausua FAL-yleissopimuksen hyväksymiseen liittyen. HaminaKotka Satama Oy puoltaa sopimuksen muutoksien hyväksymistä.
-
-
Ilmatieteen laitos18.4.2024
-
Ilmatieteen laitoksella ei ole päätöslauselmaan lausuttavaa
-
-
Ulkoministeriö, Oikeuspalvelu17.4.2024
-
FAL-yleissopimuksen liitteeseen tehtyjä muutoksia koskevassa esittelymuistioluonnoksessa tuodaan esiin, että muutokset kuuluvat EU:n ja sen jäsenvaltioiden välillä jaettuun toimivaltaan. Ulkoministeriö kiinnittää huomiota, että muistioluonnoksessa viitataan lisäksi menettelyyn, jota noudatetaan EU:n kannanmäärittelyssä silloin, kun muutokset kuuluisivat EU:n yksinomaiseen toimivaltaan. Ulkoministeriö esittää harkittavaksi, onko muistiossa tarpeen käydä esitetyssä määrin läpi sellaista menettelyä, joka ei sovellu nyt kyseessä oleviin tapauksiin. Ulkoministeriö lukee esittelymuistioluonnosta siten, että EU ei ole käyttänyt jaettua toimivaltaa eli se ei ole antanut sellaista relevanttia lainsäädäntöä, joka koskisi muutoksien kohteena olevaa alaa. Tästä seuraisi se, että jäsenvaltiot käyttävät toimivaltaansa asiassa. Esittelymuistioluonnoksessa on käyty läpi myös muutosten kansallista voimaansaattamista. Ulkoministeriö toteaa, että voimaansaattamisvaihe on lähtökohtaisesti erillinen sitoutumisvaiheesta. Muutokset, jotka kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan, saatetaan kansallisesti voimaan perustuslain 95 §:n mukaisesti. Muistioluonnoksissa tuodaan esiin, että kyse on ns. asetuksentasoisista muutoksista. Alustavasti arvioidaan, että itse muutoksia ei olisi tarpeen julkaista Suomen säädöskokoelman sopimussarjassa sen vuoksi, että ne ovat teknisiä ja yleistä merkitykseltään vähäisiä. Todetaan kuitenkin, että muutokset julkaistaisiin Liikenne- ja viestintäviraston sivuilla ja virasto antaisi muutoksista myös tietoja. Ulkoministeriö esittää, että muistioon tarkennettaisiin, että liikenne- ja viestintäministeriö antaisi muutosten julkaisematta jättämisestä kuitenkin ilmoituksen, joka julkaistaan sopimussarjassa ja jossa tuotaisiin esiin muistiossa kuvatut tiedot siitä, että muutokset julkaistaan Liikenne- ja viestintäviraston sivuilla ja siitä, että se antaa niistä myös tietoja suomeksi ja ruotsiksi. Ulkoministeriö kiinnittää lopuksi liikenne- ja viestintäministeriön huomiota kansainvälisten velvoitteiden oikeaoppiseen käsittelyyn valtioneuvoston asiakirja- ja asianhallintajärjestelmä VAHVAssa (ks. VAHVAn toimintatapaohje: EU- ja valtiosopimukset sekä muut kansainväliset velvoitteet). Oikean tehtäväluokan valinta on olennaisen tärkeää erityisesti siitä syystä, että VAHVAn on tarkoitus palvella sähköisenä sopimusrekisterinä, joka sisältäisi kaikki Suomea kansainvälisesti sitovat velvoitteet ja ainoastaan tietyn tehtäväluokan metatiedot tarjoavat sopimusrekisterille puitteet. Jaettuun toimivaltaan kuuluvia muutoksia FAL-yleissopimuksen liitteeseen tulisi siten käsitellä tehtäväluokassa 10.03.04 Kansainväliset velvoitteet (kansainväliset sopimukset). Asiasta vastaavan ministeriön tulee huolehtia siitä, että tehtäväluokan metatietojen sopimustiedot-välilehden tiedot täytetään ja pidetään ajantasaisina.
-
-
Väylävirasto16.4.2024
-
Liikenne- ja viestintäministeriö on 2.4.2024 pyytänyt Väyläviraston lausuntoa Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n meriliikenteen helpottamista käsittelevän komitean ("FAL-komitea") päätöslauselman FAL.15(47) hyväksymisestä ja kansallisesta voimaansaattamisesta. Väylävirastolla ei ole toimialansa kannalta erityistä lausuttavaa asiassa.
-
-
Työ- ja elinkeinoministeriö, TYS & YLA/TTM, IYR16.4.2024
-
Työ- ja elinkeinoministeriöllä ei ole asiasta lausuttavaa.
-
-
, Liikenne- ja Viestintävirasto Traficom12.4.2024
-
Liikenne- ja viestintävirasto kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa. Liikenne- ja Viestintävirasto on osallistunut muutosten valmisteluun sekä kansainvälisesti että kansallisesti. Päätöslauselmien hyväksymisellä ja voimaansaattamisella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia Liikenne- ja viestintäviraston toimintaan. Virasto tukee sopimusmuutosten oikea-aikaista voimaansaattamista
-
-
-
-
IMSBC-säännöstö
-
Opetushallitus, Repo Timo18.4.2024
-
Opetushallitus kiittää mahdollisuudesta lausua. Opetushallituksella ei ole asiasta lausuttavaa.
-
-
HaminaKotka Satama Oy18.4.2024
-
HaminaKotka Satama kiittää mahdollisuudesta lausua IMSBC-yleissopimuksen hyväksymiseen liittyen. Muutokset osaltaan parantavat merenkuluin lastiturvallisuutta. HaminaKotka Satama Oy puoltaa sopimuksen muutoksien hyväksymistä.
-
-
Ilmatieteen laitos18.4.2024
-
Ilmatieteen laitoksella ei ole päätöslauselmaan lausuttavaa
-
-
Ulkoministeriö, Oikeuspalvelu17.4.2024
-
SOLA-yleissopimuksen säännöstöön tehtyjä muutoksia koskevassa esittelymuistioluonnoksessa tuodaan esiin, että muutokset kuuluvat EU:n ja sen jäsenvaltioiden välillä jaettuun toimivaltaan. Ulkoministeriö kiinnittää huomiota, että muistioluonnoksessa viitataan lisäksi menettelyyn, jota noudatetaan EU:n kannanmäärittelyssä silloin, kun muutokset kuuluisivat EU:n yksinomaiseen toimivaltaan. Ulkoministeriö esittää harkittavaksi, onko muistiossa tarpeen käydä esitetyssä määrin läpi sellaista menettelyä, joka ei sovellu nyt kyseessä oleviin tapauksiin. Ulkoministeriö lukee esittelymuistioluonnosta siten, että EU ei ole käyttänyt jaettua toimivaltaa eli se ei ole antanut sellaista relevanttia lainsäädäntöä, joka koskisi muutoksien kohteena olevaa alaa. Tästä seuraisi se, että jäsenvaltiot käyttävät toimivaltaansa asiassa. Esittelymuistioluonnoksessa on käyty läpi myös muutosten kansallista voimaansaattamista. Ulkoministeriö toteaa, että voimaansaattamisvaihe on lähtökohtaisesti erillinen sitoutumisvaiheesta. Muutokset, jotka kuuluvat jäsenvaltioiden toimivaltaan, saatetaan kansallisesti voimaan perustuslain 95 §:n mukaisesti. Muistioluonnoksissa tuodaan esiin, että kyse on ns. asetuksentasoisista muutoksista. Alustavasti arvioidaan, että itse muutoksia ei olisi tarpeen julkaista Suomen säädöskokoelman sopimussarjassa sen vuoksi, että ne ovat teknisiä ja yleistä merkitykseltään vähäisiä. Todetaan kuitenkin, että muutokset julkaistaisiin Liikenne- ja viestintäviraston sivuilla ja virasto antaisi muutoksista myös tietoja. Ulkoministeriö esittää, että muistioon tarkennettaisiin, että liikenne- ja viestintäministeriö antaisi muutosten julkaisematta jättämisestä kuitenkin ilmoituksen, joka julkaistaan sopimussarjassa ja jossa tuotaisiin esiin muistiossa kuvatut tiedot siitä, että muutokset julkaistaan Liikenne- ja viestintäviraston sivuilla ja siitä, että se antaa niistä myös tietoja suomeksi ja ruotsiksi. Ulkoministeriö kiinnittää lopuksi liikenne- ja viestintäministeriön huomiota kansainvälisten velvoitteiden oikeaoppiseen käsittelyyn valtioneuvoston asiakirja- ja asianhallintajärjestelmä VAHVAssa (ks. VAHVAn toimintatapaohje: EU- ja valtiosopimukset sekä muut kansainväliset velvoitteet). Oikean tehtäväluokan valinta on olennaisen tärkeää erityisesti siitä syystä, että VAHVAn on tarkoitus palvella sähköisenä sopimusrekisterinä, joka sisältäisi kaikki Suomea kansainvälisesti sitovat velvoitteet ja ainoastaan tietyn tehtäväluokan metatiedot tarjoavat sopimusrekisterille puitteet. Jaettuun toimivaltaan kuuluvia muutoksia SOLAS-yleissopimuksen säännöstöön tulisi siten käsitellä tehtäväluokassa 10.03.04 Kansainväliset velvoitteet (kansainväliset sopimukset). Asiasta vastaavan ministeriön tulee huolehtia siitä, että tehtäväluokan metatietojen sopimustiedot-välilehden tiedot täytetään ja pidetään ajantasaisina.
-
-
Väylävirasto16.4.2024
-
Liikenne- ja viestintäministeriö on 2.4.2024 pyytänyt Väyläviraston lausuntoa Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n meriturvallisuuskomitean ("MSC-komitea") päätöslauselman MSC.539(107) hyväksymisestä ja kansallisesta voimaansaattamisesta. Väylävirastolla ei ole toimialansa kannalta erityistä lausuttavaa asiassa.
-
-
Työ- ja elinkeinoministeriö, TYS & YLA/TTM, IYR16.4.2024
-
Työ- ja elinkeinoministeriöllä ei ole asiasta lausuttavaa.
-
-
, Liikenne- ja Viestintävirasto Traficom12.4.2024
-
Liikenne- ja viestintävirasto kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa. Liikenne- ja Viestintävirasto on osallistunut muutosten valmisteluun sekä kansainvälisesti että kansallisesti. Päätöslauselmien hyväksymisellä ja voimaansaattamisella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia Liikenne- ja viestintäviraston toimintaan. Virasto tukee sopimusmuutosten oikea-aikaista voimaansaattamista
-
-
-
-
STCW-yleissopimus
-
Opetushallitus, Repo Timo18.4.2024
-
Opetushallitus kiittää mahdollisuudesta lausua. Opetushallituksella ei ole asiasta lausuttavaa.
-
-
HaminaKotka Satama Oy18.4.2024
-
HaminaKotka Satama kiittää mahdollisuudesta lausua STWC-yleissopimuksen muutosten hyväksymiseen liittyen. HaminaKotka Satama Oy:llä ei ole lausuttavaa pätevyyskirjoja koskevien päätöslauselmien muutoksien hyväksymisen ja voimaansaattamisen suhteen.
-
-
Ilmatieteen laitos18.4.2024
-
Ilmatieteen laitoksella ei ole päätöslauselmaan lausuttavaa
-
-
Ulkoministeriö, Oikeuspalvelu17.4.2024
-
Esittelymuistioluonnoksessa, joka koskee STCW-yleissopimukseen ja sen säännöstöön tehtyjä muutoksia, tuodaan esiin, että muutokset kuuluvat EU:n yksinomaiseen toimivaltaan. Lisäksi todetaan, että sellaisissa tapauksissa jäsenvaltiot valtuutetaan ilmaisemaan suostumuksen tulla muutosten sitomiksi unionin etujen mukaisesti neuvoston antaman valtuutuksen nojalla. Ulkoministeriö esittää muistiota täsmennettäväksi siten, että siinä nimenomaisesti tuotaisiin esiin, että EU ei ole (eikä sopimusmääräykset huomioon ottaen myöskään voi olla) STCW-yleissopimuksen sopimuspuoli ja tästä syystä neuvosto valtuuttaa jäsenvaltiot toimimaan EU:n puolesta. Muistioluonnoksessa muutokset esitetään valtioneuvoston hyväksyttäväksi. Ulkoministeriö esittää, että muistiossa selvennettäisiin sitä, mistä syystä toimivalta hyväksyä muutokset on valtioneuvostolla. Ulkoministeriö kiinnittää huomiota, että kansallisesta toimivallanjaosta kansainvälisissä asioissa säädetään perustuslain 93 §:ssä. Sen mukaan Suomen ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Eduskunta hyväksyy kuitenkin kansainväliset velvoitteet ja niiden irtisanomisen sekä päättää kansainvälisten velvoitteiden voimaansaattamisesta siltä osin kuin perustuslaissa säädetään. Valtioneuvosto vastaa puolestaan Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä. Sopimusten ja muiden kansainvälisten velvoitteiden hyväksymistoimivalta kuuluu siten lähtökohtaisesti tasavallan presidentille. Valtioneuvoston yleisistunto korvaa tasavallan presidentin päätöksentekijänä silloin, kun kyse on Euroopan unionissa päätettäviin asioihin sekä niihin sisällöltään ja vaikutuksiltaan rinnastettaviin asioihin liittyvistä toimenpiteistä, jos ne edellyttävät valtioneuvoston päätöstä (valtioneuvoston ohjesääntö, VNOS, 262/2003, 3 §:n 9 kohta). EU:n yksinomaisessa toimivallassa olevat kansainväliset velvoitteet, joiden osapuoli EU ei ole, rinnastetaan kansallisessa käsittelyssä EU:ssa päätettävään asiaan. Muistioluonnoksessa todetaan, että muutoksia ei saateta kansallisesti voimaan niiden kuuluessa EU:n yksinomaiseen toimivaltaan, mutta että muutosten voimaantulosta julkaistaisiin kuitenkin Suomen säädöskokoelman sopimussarjassa ministeriön ilmoitus, jossa myös kerrotaan, missä tietoverkossa muutokset ovat saatavissa, sekä tieto siitä viranomaisesta, joka antaa muutoksista tietoja suomeksi ja ruotsiksi. Ulkoministeriö yhtyy liikenne- ja viestintäministeriön esittämään menettelytapaan ja toteaa, että ilmoituksen julkaiseminen sopimussarjassa on erityisen tärkeää tiedon saatavuuden näkökulmasta. Koska EU ei ole STCW-yleissopimuksen osapuoli, ei tietoa muutosten voimaantulosta julkaista EU:n virallisessa lehdessä. Ulkoministeriö kiinnittää lopuksi liikenne- ja viestintäministeriön huomiota kansainvälisten velvoitteiden oikeaoppiseen käsittelyyn valtioneuvoston asiakirja- ja asianhallintajärjestelmä VAHVAssa (ks. VAHVAn toimintatapaohje: EU- ja valtiosopimukset sekä muut kansainväliset velvoitteet). EU:n yksinomaiseen toimivaltaan kuuluvia muutoksia STCW-yleissopimukseen ja sen säännöstöön tulisi käsitellä tehtäväluokassa 08.00.03.00 Euroopan unionin sopimukset.
-
-
Väylävirasto16.4.2024
-
Liikenne- ja viestintäministeriö on 2.4.2024 pyytänyt Väyläviraston lausuntoa Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n meriturvallisuuskomitean ("MSC-komitea") päätöslauselmien MSC.540(107) ja MSC.541(107) hyväksymisestä ja kansallisesta voimaansaattamisesta. Väylävirastolla ei ole toimialansa kannalta erityistä lausuttavaa asiassa.
-
-
Työ- ja elinkeinoministeriö, TYS & YLA/TTM, IYR16.4.2024
-
Työ- ja elinkeinoministeriöllä ei ole asiasta lausuttavaa.
-
-
, Liikenne- ja Viestintävirasto Traficom12.4.2024
-
Liikenne- ja viestintävirasto kiittää mahdollisuudesta lausua asiassa ja toteaa lausuntonaan seuraavaa. Liikenne- ja Viestintävirasto on osallistunut muutosten valmisteluun sekä kansainvälisesti että kansallisesti. Päätöslauselmien hyväksymisellä ja voimaansaattamisella ei arvioida olevan merkittäviä vaikutuksia Liikenne- ja viestintäviraston toimintaan. Virasto tukee sopimusmuutosten oikea-aikaista voimaansaattamista
-
-
-