Begäran om utlåtande om utkastet till bestämmelser om användningsområdet för och öppenheten i det automatiserade beslutsfattandet inom förvaltningen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/3071/2020
Svarstiden gick ut: 20.8.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Justitieministeriet har tillsatt en arbetsgrupp för att bereda allmän lagstiftning om automatiserat beslutsfattande inom förvaltningen. Arbetsgruppen fokuserar på de så kallade förvaltningsrättsliga bestämmelserna om automatisering. Arbetsgruppen kompletteras av en arbetsgrupp som finansministeriet tillsatt för att bedöma behoven att utveckla lagstiftningen om informationssystem inom den offentliga förvaltningen och för att bereda de bestämmelser som gäller informationssystemen i samband med automatisering. Arbetsgrupperna ska i samarbete bereda ett utkast till regeringsproposition före utgången av 2021.
Den av justitieministeriet tillsatta arbetsgruppen har i detta skede utarbetat utkast till bestämmelser om det tillåtna användningsområdet för automatiserat beslutsfattande och om hur öppenheten kan säkerställas. Utkasten presenteras i den bifogade promemorian.
Den av justitieministeriet tillsatta arbetsgruppen har i detta skede utarbetat utkast till bestämmelser om det tillåtna användningsområdet för automatiserat beslutsfattande och om hur öppenheten kan säkerställas. Utkasten presenteras i den bifogade promemorian.
Bakgrund
Riksdagens grundlagsutskott har uppmärksammat statsrådet på att automatiserat beslutsfattande är förenat med ett flertal frågor som inte har reglerats (GrUU 62/2018 rd) och förutsatt att statsrådet omsorgsfullt och med iakttagande av ett gott lagberedningsförfarande utreder behoven att ändra den allmänna lagstiftningen om automatiserat beslutsfattande, och vid behov bereder en allmän lagstiftning om automatiserat beslutsfattande som eventuellt kan preciseras genom speciallagar som beaktar respektive förvaltningsområdes särdrag (GrUU 7/2019 rd). Även riksdagens biträdande justitieombudsman och justitiekanslern i statsrådet har ansett att det behövs en allmän lagstiftning om automatisering.
Behovet av att reglera den allmänna lagstiftningen har bedömts i en av justitieministeriet sammanställd bedömningspromemoria, som var på remiss sommaren 2020. I bedömningspromemorian beskrivs bland annat nuläget för det automatiserade beslutsfattandet samt de konstitutionella och dataskyddsrättsliga förutsättningarna för automatisering. Vi rekommenderar att remissinstanserna ta del av bedömningspromemorian som bakgrund till sitt utlåtande.
I den allmänna lagstiftning som arbetsgruppen berett bör man försäkra sig om att förvaltningens lagbundenhet, principerna för god förvaltning, rättssäkerheten, offentlighetsprincipen, tjänsteansvaret och dataskyddet förverkligas inom automatiseringen i förvaltningen. Dessutom bör det tillåtas att sådana automatiserade enskilda beslut som avses i artikel 22 i EU:s allmänna dataskyddsförordning fattas till motiverade delar vid behandlingen av förvaltningsärenden.
Förslag till bestämmelser om de informationssystem som används vid det automatiserade beslutsfattandet behandlas i den särskilda arbetsgrupp som tillsatts av finansministeriet (mandatperiod 1.4.2021–30.9.2022). I arbetsgruppen utvärderas och bereds bestämmelser om krav som gäller förvaltningens informationssystem, bedömningen av informationssystemens överensstämmelse med kraven, utveckling och användning av förvaltningens informationssystem, användning av myndigheternas datalager inom den automatiska förvaltningen samt i samband med dessa frågor som gäller informationssäkerhet, tjänsteansvar och användning av artificiell intelligens. Finansministeriets arbetsgrupp utarbetar en bedömningspromemoria om nuläget i lagstiftningen och de konstaterade regleringsbehoven. Promemorian avses bli klar i juni. En remissbehandling av bedömningspromemorian ordnas senare i sommar.
Behovet av att reglera allokeringen av tjänsteansvar bedöms i samarbete mellan arbetsgrupperna när finansministeriets arbetsgrupp har färdigställt sin bedömningspromemoria.
Behovet av att reglera den allmänna lagstiftningen har bedömts i en av justitieministeriet sammanställd bedömningspromemoria, som var på remiss sommaren 2020. I bedömningspromemorian beskrivs bland annat nuläget för det automatiserade beslutsfattandet samt de konstitutionella och dataskyddsrättsliga förutsättningarna för automatisering. Vi rekommenderar att remissinstanserna ta del av bedömningspromemorian som bakgrund till sitt utlåtande.
I den allmänna lagstiftning som arbetsgruppen berett bör man försäkra sig om att förvaltningens lagbundenhet, principerna för god förvaltning, rättssäkerheten, offentlighetsprincipen, tjänsteansvaret och dataskyddet förverkligas inom automatiseringen i förvaltningen. Dessutom bör det tillåtas att sådana automatiserade enskilda beslut som avses i artikel 22 i EU:s allmänna dataskyddsförordning fattas till motiverade delar vid behandlingen av förvaltningsärenden.
Förslag till bestämmelser om de informationssystem som används vid det automatiserade beslutsfattandet behandlas i den särskilda arbetsgrupp som tillsatts av finansministeriet (mandatperiod 1.4.2021–30.9.2022). I arbetsgruppen utvärderas och bereds bestämmelser om krav som gäller förvaltningens informationssystem, bedömningen av informationssystemens överensstämmelse med kraven, utveckling och användning av förvaltningens informationssystem, användning av myndigheternas datalager inom den automatiska förvaltningen samt i samband med dessa frågor som gäller informationssäkerhet, tjänsteansvar och användning av artificiell intelligens. Finansministeriets arbetsgrupp utarbetar en bedömningspromemoria om nuläget i lagstiftningen och de konstaterade regleringsbehoven. Promemorian avses bli klar i juni. En remissbehandling av bedömningspromemorian ordnas senare i sommar.
Behovet av att reglera allokeringen av tjänsteansvar bedöms i samarbete mellan arbetsgrupperna när finansministeriets arbetsgrupp har färdigställt sin bedömningspromemoria.
Målsättningar
Syftet med denna begäran om utlåtande är att samla in remissinstansernas bedömningar av hur de nu utarbetade utkasten till bestämmelser i praktiken lämpar sig för det automatiserade beslutsfattandet inom förvaltningen. Arbetsgruppen använder de insamlade uppgifterna för att utveckla bestämmelserna om användningsområde och öppenhet. Det kommer att ordnas ett separat remissförfarande om arbetsgruppens betänkande våren 2022.
Länkar:
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162355 - Arviomuistio hallinnon automaattiseen päätöksentekoon liittyvistä yleislainsäädännön sääntelytarpeista - Bedömningspromemoria om behovet av att reglera den allmänna lagstiftningen i anslutning till automatiserat beslutsfattande (på finska)
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM021:00/2020 - Hankesivu
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM021:00/2020 - Statsrådets projektportal
Bilagor:
Muistio.pdf - Käyttöalaa ja läpinäkyvyyttä koskevat säännösluonnokset
Promemoria.pdf - Utkast till bestämmelser om användningsområde och öppenhet
Tidtabell
Vi ber er lämna ert utlåtande via e-tjänsten utlåtande.fi senast den 20 augusti 2021.Vi ber er lämna ert utlåtande via e-tjänsten utlåtande.fi senast den 20 augusti 2021.
Svarsanvisningar för mottagare
Arbetsgruppen ber remissinstanserna lämna konkreta synpunkter på utkasten med tanke på sin egen verksamhet. Vi önskar särskilt bedömningar och praktiska exempel på hur täckande, lämplig och noggrant avgränsad bestämmelsen om användningsområde är.
Avsikten är att en svenskspråkig översättning av frågorna och utkasten till bestämmelser ska publiceras senast den 24 juni.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet. Utlåtandet kan lämnas på svenska eller finska. Vi ber er lämna in utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Avsikten är att en svenskspråkig översättning av frågorna och utkasten till bestämmelser ska publiceras senast den 24 juni.
Också instanser som inte nämns i sändlistan är välkomna att lämna ett utlåtande till ministeriet. Utlåtandet kan lämnas på svenska eller finska. Vi ber er lämna in utlåtandet genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post till ministeriets registratorskontor.
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
Obs! Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Ytterligare upplysningar ges vid justitieministeriet
fram till 20.6 och från 9.8 av Niklas Vainio, lagstiftningsråd, [email protected], tfn 0295 150 041
och 21.6–12.7 av Petteri Jartti, specialsakkunnig, [email protected], tfn 0295 150 076
fram till 20.6 och från 9.8 av Niklas Vainio, lagstiftningsråd, [email protected], tfn 0295 150 041
och 21.6–12.7 av Petteri Jartti, specialsakkunnig, [email protected], tfn 0295 150 076
Sändlista:
Akava ry | ||
Aluehallintovirastojen hallinto- ja kehittämispalvelut | ||
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry | ||
Amnesty International Suomen osasto | ||
Business Finland | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Electronic Frontier Finland ry (Effi) | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry | ||
Eläkesäätiöyhdistys ESY ry | ||
Eläketurvakeskus | ||
Eläkkeensaajien keskusliitto EKL ry | ||
Espoon kaupunki | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala | ||
Finanssivalvonta | ||
Helsingin kaupunki | ||
HUS kuntayhtymä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri | ||
Ida Koivisto, Helsingin yliopisto | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE | ||
Kansaneläkelaitos | ||
KEHA-keskus | ||
Keva | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirkkohallitus | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun keskusliitto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikenne- ja viestintävirasto | ||
Liikennevakuutuskeskus | ||
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK | ||
Maahanmuuttovirasto | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maatalousyrittäjien eläkelaitos | ||
Markku Suksi, Åbo Akademi | ||
Metsähallitus | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Omnia | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Opintotuen muutoksenhakulautakunta | ||
Oulun kaupunki | ||
Pakolaisneuvonta | ||
Patentti- ja rekisterihallitus | ||
Pirkanmaan ELY- keskus | ||
Potilasvakuutuskeskus | ||
Puolustusministeriö | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rajavartiolaitos | ||
Riikka Koulu, Helsingin yliopisto | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Ruokavirasto | ||
SAMS – Samarbetsförbundet kring funktionshinder rf | ||
Sipoo | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
SOSTE - Suomen sosiaali ja terveys ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto SITRA | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lakimiesliitto - Finlands Juristförbund ry | ||
Suomen metsäkeskus | ||
Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry | ||
Suomen yrittäjät | ||
Tampereen kaupunki | ||
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Tapaturmavakuutuskeskus | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Teknologiateollisuus | ||
Tekoäly- ja digitalisaation tutkimuksen asiantuntijaryhmä | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL | ||
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto Ficom ry | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Tulli | ||
Tulorekisteri / Verohallinnon tulorekisteriyksikkö | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Työllisyysrahasto | ||
Työttömyyskassojen Yhteisjärjestö ry | ||
Ulkoministeriö | ||
Vakuutusoikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtakunnanvoudinvirasto | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vantaan kaupunki | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö |
Ämnesord
digitalisaatio
digitalisering
tekoäly
hallinto-oikeus
automaattinen päätöksenteko
automatiserat beslutsfattande
förvaltningsrätt
artificiell intelligens