Begäran om utlåtande om revideringen av anvisningen för hörande vid lagberedning
Svarstiden går ut: 15.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Bakgrund
Utkastet till anvisningen har beretts av en tvärsektoriell arbetsgrupp som tillsatts av justitieministeriet under sin mandatperiod som gick ut den 29 februari 2024. Justitieministeriet tillsatte arbetsgruppen den 13 maj 2024 på nytt och kompletterade dess uppgifter. Arbetsgruppen bedömde under vilka förutsättningar den tekniska utvecklingen och effektivare kommunikationsmöjligheter, andra förändringar i omvärlden och utvecklandet av lagberedningsprocessen skulle göra det möjligt att förkorta remisstiden för det nuvarande remissförfarandet om författningsförslag enligt statsrådets principbeslut och handboken för hörande med beaktande också av skillnaderna i lagberedningsprojektens karaktär och särdrag (såsom valåret). Dessutom tillsatte justitieministeriet arbetsgruppen på nytt för mandatperioden 4–31 oktober 2024 för att konkretisera de praktiska situationer och förutsättningar under vilka det är möjligt att avvika från remisstiderna till exempel genom att utnyttja rekommendationerna i utkastet till anvisningen.
I inledningen till anvisningsutkastet presenteras bland annat de allmänna utgångspunkterna för planeringen och genomförandet av hörandet. Därefter behandlas i den ordning som lagberedningsprocessen framskrider hörandet och den stödjande projektkommunikationen i respektive skede av lagberedningsprocessen. I anvisningen finns även separata anvisningar om hörandet vid beredningen av det föregripande inflytandet i EU, EU:s rättsakter och statsfördrag. I bilagorna till anvisningen behandlas elektroniska redskap, språk, handlingars offentlighet, informationshantering och dataskydd i anslutning till hörandet samt lagstadgade skyldigheter som gäller hörande.
Anvisningarna i utkastet har delats in på två nivåer: principer som i princip ska iakttas som sådana och rekommendationer som kan användas för att förbättra författningsberedningens kvalitet effektivt och verkningsfullt. Man får avvika från principerna endast om det finns en motiverad grund. Om man avviker från principerna för remissförfarandet måste det dessutom motiveras i begäran om utlåtande samt i regeringens proposition eller i förordningens eller föreskriftens motiveringspromemoria. Utöver principerna och rekommendationerna innehåller anvisningen exempel på god praxis och konkreta tillvägagångssätt för att genomföra hörandet i olika lagberedningsprojekt.
I bedömningspromemorian behandlas anvisningen om remisstiden för de remissförfaranden som ordnas om författningsförslagen och andra eventuella sätt att påskynda den fortsatta beredningen av lagberedningsprojekten.
Målsättningar
Emellertid varierar behoven och nyttan av hörandet mellan ministerier och projekt beroende på författningsberedningsprojektens karaktär och skillnaderna i intressentgrupper. Därför lämpar sig helt enhetliga anvisningar inte som sådana för alla projekt. I anvisningen lyfter man fram rekommendationer om effektiva förfaranden som lämpar sig för olika projekt och olika skeden av projekten samt beskriver i mer detalj än tidigare t.ex. i hurdana projekt hörande under förberedelsen och den egentliga beredningen i allmänhet är nödvändigt eller onödigt samt när det i ett remissförfarande om ett författningsförslag kan räcka med en kortare remisstid än huvudregeln.
Länkar:
https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM030:00/2023 - Säädösvalmistelun kuulemisoppaan uudistamisen Hankeikkuna-sivu
http://kuulemisopas.finlex.fi/ - Vuoden 2016 säädösvalmistelun kuulemisopas
https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM030:00/2023 - Revidering av hörande vid författningsberedning Sida i projektportalen
http://kuulemisopas.finlex.fi/sv/ - Hörande vid författningsberedning 2016
Bilagor:
Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024.pdf - Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024
Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland.pdf - Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland
Arviomuistio HE-luonnosten lausuntoajan ohjeistuksesta.pdf - Arviomuistio säädösehdotuksista järjestettävien lausuntomenettelyjen lausuntoaikaa koskevasta ohjeisuksesta
Sammandrag av bedömningspromemorian på svenska.pdf - Sammandrag av bedömningspromemoria om anvisningarna om remisstiden för de remissförfaranden som ordnas om lagförslag
Tidtabell
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar → Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.
Det är obligatoriskt att lämna kontaktuppgifterna. Det är frivilligt att svara på alla frågor om anvisningen och bedömningspromemorian.
Det finns många frågor, eftersom målet är att samla in detaljerad respons om alla principer och rekommendationer i anvisningen. Man kan svara på de frågorna som man själv anser vara relevanta.
Frågorna om anvisningen har i begäran om utlåtande delats in så att svar begärs först om principerna och det allmänna innehållet i varje huvudkapitel i anvisningen. Därefter begärs svar om rekommendationerna i varje huvudkapitel samt om bilagorna till anvisningarna. Närmare information om frågor som gäller principerna och rekommendationerna finns i anvisningens avsnitt om det aktuella skedet i lagberedningsprocessen.
Fritt formulerade svar ska vänligen förses med samma underrubriker som i utkastet till anvisning, om möjligt.
Frågorna om bedömningspromemorian har i begäran om utlåtande delats in så att respons begärs särskilt om de alternativa lösningar som arbetsgruppen har bedömt. I frågorna 3 och 6 ombeds man vid behov välja fler än ett flervalsalternativ, men blanketten gör det tyvärr möjligt att välja bara ett flervalsalternativ. Skriv vänligen alla era val i fråga om dessa frågor i motiveringsfältet.
Utkastet till anvisningen hittas i bilagorna till begäran om utlåtande och i projektets projektportalsida som en etapp.
Under remissförfarandet ordnas också ett diskussionsmöte i Teams tisdagen den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30. Mer information och anslutningsinformation finns på projektets projektportal.
Beredare
arbetsgruppens sekreterare, specialsakkunnig Tuomas Lihr, fornamn.efternamn(at)gov.fi, tfn +358 29 515 0137
arbetsgruppens ordförande, lagstiftningsråd Jyrki Jauhiainen, fornamn.efternamn(at)gov.fi, tfn +358 29 515 0074
Sändlista:
4front Oy | ||
Aalto Economic Institute (AEI) | ||
Aalto-yliopisto | ||
Aalto-yliopisto / professori Otto Toivanen | ||
Ahvenanmaan maakuntahallitus | ||
AKAVA | ||
Allianssi | ||
Amnesty ry | ||
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) | ||
Demos Helsinki | ||
Digi- ja väestötietovirasto | ||
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia | ||
Eduskunnan perustuslakivaliokunta | ||
Eduskunnan suuri valiokunta | ||
Eduskunnan tarkastusvaliokunta | ||
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta | ||
Eduskunta | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elintarvikemarkkinavaltuutettu | ||
Elintarviketeollisuusliitto ry | ||
Eläinsuojeluasiamies | ||
Eläinten hyvinvointikeskus EHK | ||
Eläkesäätiöyhdistys | ||
Eläketurvakeskus | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
ETLA − Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno) | ||
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI) | ||
Filosofian tohtori Harriet Lonka | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch ry | ||
Folktinget | ||
Frisky & Anjoy | ||
Gaia Consulting Oy | ||
Geologian tutkimuskeskus | ||
Greenpeace Suomi | ||
Hanken | ||
Helsingin yliopisto | ||
Helsingin yliopisto / akatemiatutkija Juho Vesa | ||
Helsingin yliopisto / Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskus | ||
Helsingin yliopisto / Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti / tutkimusjohtaja Kati Rantala | ||
Helsingin yliopisto / professori Anu Kantola | ||
Helsingin yliopisto / professori Heikki Hiilamo | ||
Helsingin yliopisto / professori Juha Raitio | ||
Helsingin yliopisto / professori Jyrki Tala | ||
Helsingin yliopisto / professori Pertti Ahonen | ||
Helsingin yliopisto / professori Sakari Melander | ||
Helsingin yliopisto / professori Tapio Lappi-Seppälä | ||
Helsingin yliopisto / professori Tuomas Ojanen | ||
Helsingin yliopisto / professori Tuula Linna | ||
Helsingin yliopisto / Ruralia-instituutti | ||
Helsingin yliopisto / yliopiston lehtori Virve-Maria Toivonen | ||
Helsingin yliopisto / yliopistotutkija Taina Maria Meriluoto | ||
Helsingin yliopisto /professori Kaarlo Tuori | ||
HELSUS | ||
Ihmisoikeuskeskus | ||
Ihmisoikeusliitto ry | ||
Ilmatieteenlaitos | ||
Invalidiliitto | ||
Isännöintiliitto | ||
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Anssi Keinänen | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Eeva Nykänen | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Emilia Korkea-aho | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Kaijus Ervasti | ||
Itä-Suomen yliopisto / professori Kati Kulovesi | ||
Julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta | ||
Juristiliitto ry | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Jyväskylän yliopisto / professori Tapio Litmanen | ||
Kajaanin Ammattikorkeakoulu | ||
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta (KANE) | ||
Kansallisen lapsistrategian sihteeristö | ||
Kaupan Liitto | ||
Kehityspoliittinen toimikunta | ||
Kela | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kestävän kehityksen toimikunta | ||
Kiinteistöliitto | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kolttien kyläkokous | ||
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO) | ||
Kuluttajaliitto | ||
Kuntaliitto | ||
Kuurojen Liitto ry | ||
Kynnys ry | ||
Lainsäädännön arviointineuvosto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lapin yliopisto / professori Timo Harrikari | ||
Lapin yliopisto / tutkimusprofessori Timo Koivurova | ||
Lapsiasiavaltuutettu | ||
Lastensuojelun Keskusliitto ry | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr | ||
Luonnonvarakeskus (LUKE) | ||
Luonto-Liitto ry | ||
Lääketeollisuus ry | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry | ||
Maanmittauslaitos | ||
Maaseutupolitiikan neuvosto (MANE) | ||
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Motiva | ||
Naisasialiitto Unioni | ||
Naisjärjestöjen Keskusliitto | ||
Nuorisotutkimusseura ry | ||
Nuorten Agenda2030-ryhmä | ||
Näkövammaisten liitto ry | ||
Oikeuskanslerinvirasto | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Olympiakomitea | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun yliopisto | ||
Pakolaisneuvonta ry | ||
Palta ry | ||
Pellervon taloustutkimus (PTT) | ||
Pohjoismaiden neuvosto ja Pohjoismaiden ministerineuvosto | ||
Poliisihallitus | ||
Puolustusministeriö | ||
Päivittäistavarakauppa ry | ||
Pörssisäätiö | ||
Rahoitusvakausvirasto | ||
Rakennusteollisuus ry | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Romaniasiain neuvottelukunta (RONK) | ||
Romanifoorumi | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Saaristoasiain neuvottelukunta (SANK) | ||
SámiSoster ry | ||
Seta ry | ||
Sisäministeriö | ||
SOS Lapsikylä | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Soste ry | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen ilmastopaneeli | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneeli | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Lääkäriliitto | ||
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö | ||
Suomen Punainen Risti | ||
Suomen Setlementtiliitto | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen ympäristökeskus (SYKE) | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto / dekaani Juho Saari | ||
Tampereen yliopisto / professori Heikki Liimatainen | ||
Tampereen yliopisto / professori Jukka Viljanen | ||
Tampereen yliopisto / tutkijatohtori Vesa Koskimaa | ||
Tapaturmavakuutuskeskus | ||
Tasa-arvoasian neuvottelukunta TANE | ||
Tasa-arvovaltuutettu | ||
Teknologian Tutkimuskeskus VTT | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) | ||
Tiedusteluvalvontavaltuutettu | ||
Tietosuojavaltuutettu | ||
Tilastokeskus | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Traficom | ||
Turun yliopisto | ||
Turun yliopisto / professori Anne Alvesalo-Kuusi | ||
Turun yliopisto / professori Janne Salminen | ||
Turun yliopisto / professori Jouko Vilmunen | ||
Turun yliopisto / professori Maija Setälä | ||
Turun yliopisto / professori Mika Kortelainen | ||
Turun yliopisto / professori Veli-Pekka Viljanen | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat Tela ry | ||
Työn ja talouden tutkimus LABORE | ||
Työterveyslaitos | ||
UKK-instituutti | ||
Ulkoministeriö | ||
Unicef Finland ry | ||
Uudenmaan elinkeino-, liikenne –ja ympäristökeskus (ELY) | ||
Vaasan yliopisto | ||
Vaasan yliopisto / tutkimusjohtaja Petri Uusikylä | ||
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE | ||
Vakuutuskassat ry | ||
Vakuutuskeskus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtion liikuntaneuvosto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkastusvirasto | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Valvira | ||
Vammaisfoorumi ry | ||
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta (VANE) | ||
Vanhusasiavaltuutettu | ||
Vanhustyön keskusliitto ry | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Vieraileva vanhempi tutkija Leena Heinämäki | ||
VR | ||
Vuokralaiset ry | ||
WWF Suomi | ||
Väylävirasto | ||
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta | ||
Yhdenvertaisuusvaltuutettu | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristötiedon foorumi | ||
Yritysvastuuverkosto FIBS ry | ||
Åbo Akademi | ||
Åbo Akademi / professori Elina Pirjatanniemi | ||
Åbo Akademi / tutkimusjohtaja Lauri Rapeli |