Lausuntopalvelu.fi

Utlåtande - Begäran om utlåtande om revideringen av anvisningen för hörande vid lagberedning

Begäran om utlåtande om revideringen av anvisningen för hörande vid lagberedning

Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12575/2023

Svarstiden går ut: 15.1.2025

Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Justitieministeriet begär om ert utlåtande om utkastet till statsrådets nya anvisning för hörande vid lagberedning. Anvisningarna ersätter statsrådets Anvisning för hörande vid författningsberedning som utfärdades 2016. Dessutom begärs utlåtanden om en bedömningspromemoria om anvisningen om remisstiden för de remissförfaranden som ordnas om författningsförslag.
Bakgrund
Anvisningen gäller hörande vid beredning av lagar, förordningar och föreskrifter som innehåller rättsnormer. Anvisningarna är i första hand avsedda för den ledning vid ministerierna, de författningsberedare och de författningsberedningsassistenter som deltar i ledningen och genomförandet av lagberedningen. 

Utkastet till anvisningen har beretts av en tvärsektoriell arbetsgrupp som tillsatts av justitieministeriet under sin mandatperiod som gick ut den 29 februari 2024. Justitieministeriet tillsatte arbetsgruppen den 13 maj 2024 på nytt och kompletterade dess uppgifter. Arbetsgruppen bedömde under vilka förutsättningar den tekniska utvecklingen och effektivare kommunikationsmöjligheter, andra förändringar i omvärlden och utvecklandet av lagberedningsprocessen skulle göra det möjligt att förkorta remisstiden för det nuvarande remissförfarandet om författningsförslag enligt statsrådets principbeslut och handboken för hörande med beaktande också av skillnaderna i lagberedningsprojektens karaktär och särdrag (såsom valåret). Dessutom tillsatte justitieministeriet arbetsgruppen på nytt för mandatperioden 4–31 oktober 2024 för att konkretisera de praktiska situationer och förutsättningar under vilka det är möjligt att avvika från remisstiderna till exempel genom att utnyttja rekommendationerna i utkastet till anvisningen.

I inledningen till anvisningsutkastet presenteras bland annat de allmänna utgångspunkterna för planeringen och genomförandet av hörandet. Därefter behandlas i den ordning som lagberedningsprocessen framskrider hörandet och den stödjande projektkommunikationen i respektive skede av lagberedningsprocessen. I anvisningen finns även separata anvisningar om hörandet vid beredningen av det föregripande inflytandet i EU, EU:s rättsakter och statsfördrag. I bilagorna till anvisningen behandlas elektroniska redskap, språk, handlingars offentlighet, informationshantering och dataskydd i anslutning till hörandet samt lagstadgade skyldigheter som gäller hörande. 

Anvisningarna i utkastet har delats in på två nivåer: principer som i princip ska iakttas som sådana och rekommendationer som kan användas för att förbättra författningsberedningens kvalitet effektivt och verkningsfullt. Man får avvika från principerna endast om det finns en motiverad grund. Om man avviker från principerna för remissförfarandet måste det dessutom motiveras i begäran om utlåtande samt i regeringens proposition eller i förordningens eller föreskriftens motiveringspromemoria. Utöver principerna och rekommendationerna innehåller anvisningen exempel på god praxis och konkreta tillvägagångssätt för att genomföra hörandet i olika lagberedningsprojekt.

I bedömningspromemorian behandlas anvisningen om remisstiden för de remissförfaranden som ordnas om författningsförslagen och andra eventuella sätt att påskynda den fortsatta beredningen av lagberedningsprojekten.
Målsättningar
Syftet med den nya anvisningen är att utveckla och harmonisera tillvägagångssätten för hörandet inom statsrådet. Anvisningen innehåller anvisningar om hörandet i alla skeden av författningsberedningsprocessen allt från förberedelsen av lagstiftningsprojektet till uppföljningen efter att lagstiftningen trätt i kraft. I anvisningen finns även mer ingående information om bland annat den projektkommunikation som ges till stöd för intressentgrupperna och allmänheten, hur elektroniska redskap kan utnyttjas effektivt vid hörandet och om dokumenteringen och utvärderingen av remissvaren.

Emellertid varierar behoven och nyttan av hörandet mellan ministerier och projekt beroende på författningsberedningsprojektens karaktär och skillnaderna i intressentgrupper. Därför lämpar sig helt enhetliga anvisningar inte som sådana för alla projekt. I anvisningen lyfter man fram rekommendationer om effektiva förfaranden som lämpar sig för olika projekt och olika skeden av projekten samt beskriver i mer detalj än tidigare t.ex. i hurdana projekt hörande under förberedelsen och den egentliga beredningen i allmänhet är nödvändigt eller onödigt samt när det i ett remissförfarande om ett författningsförslag kan räcka med en kortare remisstid än huvudregeln.
Länkar:

https://oikeusministerio.fi/hanke?tunnus=OM030:00/2023 - Säädösvalmistelun kuulemisoppaan uudistamisen Hankeikkuna-sivu

http://kuulemisopas.finlex.fi/ - Vuoden 2016 säädösvalmistelun kuulemisopas

https://oikeusministerio.fi/sv/projekt?tunnus=OM030:00/2023 - Revidering av hörande vid författningsberedning Sida i projektportalen

http://kuulemisopas.finlex.fi/sv/ - Hörande vid författningsberedning 2016

Bilagor:

Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024.pdf - Lainvalmistelun kuulemisopas Luonnos 26.11.2024

Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland.pdf - Bilagor på svenska till anvisningen för hörande angående användningen av svenska och Åland

Arviomuistio HE-luonnosten lausuntoajan ohjeistuksesta.pdf - Arviomuistio säädösehdotuksista järjestettävien lausuntomenettelyjen lausuntoaikaa koskevasta ohjeisuksesta

Sammandrag av bedömningspromemorian på svenska.pdf - Sammandrag av bedömningspromemoria om anvisningarna om remisstiden för de remissförfaranden som ordnas om lagförslag

Tidtabell
Vänligen lämna utlåtandet via tjänsten utlåtande.fi senast den 15 januari 2025.
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandet lämnas genom att svara på den begäran om utlåtande som finns i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller per post till ministeriets registratorskontor. Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i utlåtande.fi, kan utlåtandet sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/12575/2023 i utlåtandet.

För att kunna lämna ett utlåtande måste den som svarar registrera sig och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på adressen utlåtande.fi under fliken Anvisningar → Bruksanvisningar. Stöd för hur man tar i bruk tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].

Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i utlåtande.fi.

Det är obligatoriskt att lämna kontaktuppgifterna. Det är frivilligt att svara på alla frågor om anvisningen och bedömningspromemorian.

Det finns många frågor, eftersom målet är att samla in detaljerad respons om alla principer och rekommendationer i anvisningen. Man kan svara på de frågorna som man själv anser vara relevanta.

Frågorna om anvisningen har i begäran om utlåtande delats in så att svar begärs först om principerna och det allmänna innehållet i varje huvudkapitel i anvisningen. Därefter begärs svar om rekommendationerna i varje huvudkapitel samt om bilagorna till anvisningarna. Närmare information om frågor som gäller principerna och rekommendationerna finns i anvisningens avsnitt om det aktuella skedet i lagberedningsprocessen.

Fritt formulerade svar ska vänligen förses med samma underrubriker som i utkastet till anvisning, om möjligt.

Frågorna om bedömningspromemorian har i begäran om utlåtande delats in så att respons begärs särskilt om de alternativa lösningar som arbetsgruppen har bedömt. I frågorna 3 och 6 ombeds man vid behov välja fler än ett flervalsalternativ, men blanketten gör det tyvärr möjligt att välja bara ett flervalsalternativ. Skriv vänligen alla era val i fråga om dessa frågor i motiveringsfältet.

Utkastet till anvisningen hittas i bilagorna till begäran om utlåtande och i projektets projektportalsida som en etapp.

Under remissförfarandet ordnas också ett diskussionsmöte i Teams tisdagen den 17 december 2024 kl. 9.00–10.30. Mer information och anslutningsinformation finns på projektets projektportal.
Beredare
Närmare information om utkastet till anvisning ges av 

arbetsgruppens sekreterare, specialsakkunnig Tuomas Lihr, fornamn.efternamn(at)gov.fi, tfn +358 29 515 0137
arbetsgruppens ordförande, lagstiftningsråd Jyrki Jauhiainen, fornamn.efternamn(at)gov.fi, tfn +358 29 515 0074
Sändlista:
4front Oy    
Aalto Economic Institute (AEI)    
Aalto-yliopisto    
Aalto-yliopisto / professori Otto Toivanen    
Ahvenanmaan maakuntahallitus    
AKAVA    
Allianssi    
Amnesty ry    
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA)    
Demos Helsinki    
Digi- ja väestötietovirasto    
Eduskunnan oikeusasiamiehen kanslia    
Eduskunnan perustuslakivaliokunta    
Eduskunnan suuri valiokunta    
Eduskunnan tarkastusvaliokunta    
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta    
Eduskunta    
Elinkeinoelämän keskusliitto EK    
Elintarvikemarkkinavaltuutettu    
Elintarviketeollisuusliitto ry    
Eläinsuojeluasiamies    
Eläinten hyvinvointikeskus EHK    
Eläkesäätiöyhdistys    
Eläketurvakeskus    
Energiateollisuus ry    
Energiavirasto    
Etelä-Suomen aluehallintovirasto    
ETLA − Elinkeinoelämän tutkimuslaitos    
Etnisten suhteiden neuvottelukunta (Etno)    
Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti (HEUNI)    
Filosofian tohtori Harriet Lonka    
Finanssivalvonta    
Finnwatch ry    
Folktinget    
Frisky & Anjoy    
Gaia Consulting Oy    
Geologian tutkimuskeskus    
Greenpeace Suomi    
Hanken    
Helsingin yliopisto    
Helsingin yliopisto / akatemiatutkija Juho Vesa    
Helsingin yliopisto / Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskus    
Helsingin yliopisto / Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti / tutkimusjohtaja Kati Rantala    
Helsingin yliopisto / professori Anu Kantola    
Helsingin yliopisto / professori Heikki Hiilamo    
Helsingin yliopisto / professori Juha Raitio    
Helsingin yliopisto / professori Jyrki Tala    
Helsingin yliopisto / professori Pertti Ahonen    
Helsingin yliopisto / professori Sakari Melander    
Helsingin yliopisto / professori Tapio Lappi-Seppälä    
Helsingin yliopisto / professori Tuomas Ojanen    
Helsingin yliopisto / professori Tuula Linna    
Helsingin yliopisto / Ruralia-instituutti    
Helsingin yliopisto / yliopiston lehtori Virve-Maria Toivonen    
Helsingin yliopisto / yliopistotutkija Taina Maria Meriluoto    
Helsingin yliopisto /professori Kaarlo Tuori    
HELSUS    
Ihmisoikeuskeskus    
Ihmisoikeusliitto ry    
Ilmatieteenlaitos    
Invalidiliitto    
Isännöintiliitto    
Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö    
Itä-Suomen yliopisto    
Itä-Suomen yliopisto / professori Anssi Keinänen    
Itä-Suomen yliopisto / professori Eeva Nykänen    
Itä-Suomen yliopisto / professori Emilia Korkea-aho    
Itä-Suomen yliopisto / professori Kaijus Ervasti    
Itä-Suomen yliopisto / professori Kati Kulovesi    
Julkisen hallinnon tiedonhallintalautakunta    
Juristiliitto ry    
Jyväskylän yliopisto    
Jyväskylän yliopisto / professori Tapio Litmanen    
Kajaanin Ammattikorkeakoulu    
Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta (KANE)    
Kansallisen lapsistrategian sihteeristö    
Kaupan Liitto    
Kehityspoliittinen toimikunta    
Kela    
Keskuskauppakamari    
Kestävän kehityksen toimikunta    
Kiinteistöliitto    
Kilpailu- ja kuluttajavirasto    
Kolttien kyläkokous    
Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (KRIMO)    
Kuluttajaliitto    
Kuntaliitto    
Kuurojen Liitto ry    
Kynnys ry    
Lainsäädännön arviointineuvosto    
Lapin yliopisto    
Lapin yliopisto / professori Timo Harrikari    
Lapin yliopisto / tutkimusprofessori Timo Koivurova    
Lapsiasiavaltuutettu    
Lastensuojelun Keskusliitto ry    
Liikenne- ja viestintäministeriö    
Liikunnan ja kansanterveyden edistämissäätiö LIKES sr    
Luonnonvarakeskus (LUKE)    
Luonto-Liitto ry    
Lääketeollisuus ry    
Maa- ja metsätalousministeriö    
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry    
Maanmittauslaitos    
Maaseutupolitiikan neuvosto (MANE)    
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry    
Metsähallitus    
Metsäteollisuus ry    
Motiva    
Naisasialiitto Unioni    
Naisjärjestöjen Keskusliitto    
Nuorisotutkimusseura ry    
Nuorten Agenda2030-ryhmä    
Näkövammaisten liitto ry    
Oikeuskanslerinvirasto    
Oikeusministeriö    
Oikeusrekisterikeskus    
Olympiakomitea    
Opetus- ja kulttuuriministeriö    
Oulun yliopisto    
Pakolaisneuvonta ry    
Palta ry    
Pellervon taloustutkimus (PTT)    
Pohjoismaiden neuvosto ja Pohjoismaiden ministerineuvosto    
Poliisihallitus    
Puolustusministeriö    
Päivittäistavarakauppa ry    
Pörssisäätiö    
Rahoitusvakausvirasto    
Rakennusteollisuus ry    
Rikosseuraamuslaitos    
Romaniasiain neuvottelukunta (RONK)    
Romanifoorumi    
Ruokavirasto    
Saamelaiskäräjät    
Saaristoasiain neuvottelukunta (SANK)    
SámiSoster ry    
Seta ry    
Sisäministeriö    
SOS Lapsikylä    
Sosiaali- ja terveysministeriö    
Soste ry    
Suomalaiset kehitysjärjestöt - Fingo    
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK    
Suomen ilmastopaneeli    
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra    
Suomen kestävän kehityksen asiantuntijapaneeli    
Suomen luonnonsuojeluliitto ry    
Suomen Lääkäriliitto    
Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry    
Suomen Pankki    
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö    
Suomen Punainen Risti    
Suomen Setlementtiliitto    
Suomen Tilintarkastajat ry    
Suomen ympäristökeskus (SYKE)    
Suomen Yrittäjät ry    
Tampereen yliopisto    
Tampereen yliopisto / dekaani Juho Saari    
Tampereen yliopisto / professori Heikki Liimatainen    
Tampereen yliopisto / professori Jukka Viljanen    
Tampereen yliopisto / tutkijatohtori Vesa Koskimaa    
Tapaturmavakuutuskeskus    
Tasa-arvoasian neuvottelukunta TANE    
Tasa-arvovaltuutettu    
Teknologian Tutkimuskeskus VTT    
Teknologiateollisuus ry    
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)    
Tiedusteluvalvontavaltuutettu    
Tietosuojavaltuutettu    
Tilastokeskus    
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK    
Traficom    
Turun yliopisto    
Turun yliopisto / professori Anne Alvesalo-Kuusi    
Turun yliopisto / professori Janne Salminen    
Turun yliopisto / professori Jouko Vilmunen    
Turun yliopisto / professori Maija Setälä    
Turun yliopisto / professori Mika Kortelainen    
Turun yliopisto / professori Veli-Pekka Viljanen    
Työ- ja elinkeinoministeriö    
Työeläkevakuuttajat Tela ry    
Työn ja talouden tutkimus LABORE    
Työterveyslaitos    
UKK-instituutti    
Ulkoministeriö    
Unicef Finland ry    
Uudenmaan elinkeino-, liikenne –ja ympäristökeskus (ELY)    
Vaasan yliopisto    
Vaasan yliopisto / tutkimusjohtaja Petri Uusikylä    
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE    
Vakuutuskassat ry    
Vakuutuskeskus    
Valtiokonttori    
Valtion liikuntaneuvosto    
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT    
Valtioneuvoston kanslia    
Valtiontalouden tarkastusvirasto    
Valtiovarainministeriö    
Valvira    
Vammaisfoorumi ry    
Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta (VANE)    
Vanhusasiavaltuutettu    
Vanhustyön keskusliitto ry    
Verohallinto    
Veronmaksajain Keskusliitto ry    
Vieraileva vanhempi tutkija Leena Heinämäki    
VR    
Vuokralaiset ry    
WWF Suomi    
Väylävirasto    
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta    
Yhdenvertaisuusvaltuutettu    
Ympäristöministeriö    
Ympäristötiedon foorumi    
Yritysvastuuverkosto FIBS ry    
Åbo Akademi    
Åbo Akademi / professori Elina Pirjatanniemi    
Åbo Akademi / tutkimusjohtaja Lauri Rapeli