Begäran om utlåtande om regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om genomförande av Europeiska unionens förordning om inrättande av en mekanism för koldioxidjustering vid gränsen
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/14558/2024
Svarstiden gick ut: 19.7.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om utlåtanden om utkastet om regeringens proposition med förslag till lag om ändring av lagen om genomförande av Europeiska unionens förordning om inrättande av en mekanism för koldioxidjustering vid gränsen
Bakgrund
Hiilirajamekanismi on ilmaisjakoa korvaava hiilivuotoriskin torjunnan väline ja tulee asteittain korvaamaan päästökaupassa päästöoikeuksien ilmaisjaon niiden tuotteiden tuotannolle EU-alueella, joille kolmansista maista EU-alueelle tuotaessa tullaan asettamaan velvoite hankimaan tuotteen päästöjä vastaavan määrän CBAM-todistuksia. CBAM-todistus hankintaan yhteiseltä kauppapaikalta ja sen hinta määräytyy päästökaupan päästöoikeuden hinnan mukaisesti. Tavoitteena on, että sekä EU:ssa valmistetulle tuotteelle, että kolmannesta maasta tuodulle tuotteelle kohdistuu yhtäläinen kustannus tuotannon päästöintensiivisyyteen pohjautuen, EU:n päästöoikeuden hintaa peilaten. Hiilirajamekanismilla pyritään vihreän kehityksen ohjelman (KOM (2019), 640 lopullinen) mukaan myös siihen, että EU-tuontituotteiden hinnat heijastaisivat nykyistä paremmin niiden hiilisisältöä, ja kannustetaan ulkomaisia valmistajia ja EU-alueen tuojia vähentämään päästöjään.
Hiilirajamekanismin toteutetaan EU:ssa kaksivaiheisesti: ensi vaiheessa raportointivelvoitteena ja toisessa vaiheessa todistusten hankkimisvelvoitteen käynnistyessä, niin että tuontiin kohdistuva kustannus pohjautuu tuotannon päästöintensiivisyyteen. Hiilirajamekanismin raportointivaihe käynnistyi 1.10.2023 ja päättyy 31.12.2025, niin että toinen vaihe ja varsinaisen todistusten ostaminen alkaa asteittain 1.1.2026.
Hiilirajamekanismin toteutetaan EU:ssa kaksivaiheisesti: ensi vaiheessa raportointivelvoitteena ja toisessa vaiheessa todistusten hankkimisvelvoitteen käynnistyessä, niin että tuontiin kohdistuva kustannus pohjautuu tuotannon päästöintensiivisyyteen. Hiilirajamekanismin raportointivaihe käynnistyi 1.10.2023 ja päättyy 31.12.2025, niin että toinen vaihe ja varsinaisen todistusten ostaminen alkaa asteittain 1.1.2026.
Målsättningar
I denna proposition föreslås det att lagen om genomförande av Europeiska unionens förordning om inrättande av en mekanism för koldioxidjustering vid gränsen ändras. Genom den föreslagna lagen utfärdas de nödvändiga nationella bestämmelser för kompletterande av Europeiska unionens förordning om inrättande av en mekanism för koldioxidjustering vid gränsen som gäller genomförandet av förordningen i syfte att ta ut den egentliga avgiften.
I den föreslagna lagen ingår bestämmelser om att Tullen ska svara för försäljningen av CBAM-certifikat på Europeiska unionens gemensamma plattform. Förslaget innehåller bestämmelser om ställande av garanti för erhållande av status som CBAM-deklarant och om att Tullen får meddela närmare föreskrifter om de garantiformer som godkänns och om de grunder på vilka garantin inte längre kan anses säkerställa CBAM-deklarantens ekonomiska och operativa förmåga. I förslaget ingår bestämmelser om avgiftsfrihet för beslut om ansökan om godkännande. Dessutom föreslås det att det i lagen tas in bestämmelser om påföljdsavgift och att bestämmelsen om rätten att få uppgifter ändras så att Tullen får nödvändiga uppgifter avgiftsfritt.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
I den föreslagna lagen ingår bestämmelser om att Tullen ska svara för försäljningen av CBAM-certifikat på Europeiska unionens gemensamma plattform. Förslaget innehåller bestämmelser om ställande av garanti för erhållande av status som CBAM-deklarant och om att Tullen får meddela närmare föreskrifter om de garantiformer som godkänns och om de grunder på vilka garantin inte längre kan anses säkerställa CBAM-deklarantens ekonomiska och operativa förmåga. I förslaget ingår bestämmelser om avgiftsfrihet för beslut om ansökan om godkännande. Dessutom föreslås det att det i lagen tas in bestämmelser om påföljdsavgift och att bestämmelsen om rätten att få uppgifter ändras så att Tullen får nödvändiga uppgifter avgiftsfritt.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2025.
Länkar:
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtanden begärs senast den 19 juli 2024.
Svarsanvisningar för mottagare
För att kunna ge ett utlåtande ska uppgiftslämnaren registrera sig och logga in i tjänsten. Vi ber er lämna ert utlåtande genom att besvara den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten. Utlåtandet behöver inte sändas separat per e-post eller post.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten.
Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna in sitt utlåtande.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/14558/2024 i utlåtandet.
Alla utlåtanden är offentliga och publiceras i tjänsten.
Även aktörer som inte nämns särskilt i sändlistan kan lämna in sitt utlåtande.
Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på sidan anvisningar - > anvisningar. Stöd för ibruktagandet av tjänsten kan begäras på adressen [email protected].
Om det inte är möjligt att lämna ett utlåtande i tjänsten, kan utlåtandet också sändas per e-post till adressen [email protected]. Vi ber er nämna ärendenummer VN/14558/2024 i utlåtandet.
Beredare
Erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä (7.6. saakka ja 1.7. alkaen)
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 235
[email protected]
Erityisasiantuntija Katja Tuokko (8.6.-23.6.)
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 047 660
[email protected]
Teollisuusneuvos Juhani Tirkkonen (24.6.-30.6.)
Työ- ja elinkeinoministeriö
+358 295 062 140
[email protected]
Sändlista:
Ahvenanmaan maakunnan hallinto | ||
Akava | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA | ||
Elintarviketeollisuusliitto ETL ry | ||
Elkomit ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Ilmastopaneeli | ||
Kaupan liitto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kuluttajaliitto | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry | ||
Metsäteollisuus ry | ||
MMM | ||
Muoti- ja urheilukauppa ry | ||
oikeusministeriö | ||
Palta ry | ||
Rakennusteollisuus RT | ||
Satamaoperaattorit ry | ||
SLC, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund r.f. | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen huolinta- ja logistiikkaliitto | ||
Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen osto- ja logistiikkayhdistys LOGY ry | ||
Suomen Sähkönkäyttäjät Elfi ry | ||
Suomen Teknisten Toimihenkilöiden Keskusliitto STTK | ||
Suomen varustamot | ||
Suomen ympäristökeskus SYKE | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Teknisen kaupan liitto | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
TUKES | ||
Tulli | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Tuote- ja palvelukaupan yhdistys Etu ry | ||
ulkoministeriö | ||
valtiovarainministeriö | ||
Verohallinto | ||
ympäristöministeriö | ||
Ålands Näringsliv |
Ämnesord
Kilpailukyky
päästökauppa
ilmastonmuutos