Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi ympäristönsuojelulain ja jätelain 118 §:n muuttamisesta
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/23928/2023
Svarstiden gick ut: 6.6.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Hallituksen esitys ympäristönsuojelulain ja jätelain 118 §:n muuttamisesta sekä siihen liittyvät asetusmuutokset ovat lausuntokierroksella 6.6.2024 asti. Hallituksen esityksellä kiellettäisiin lumen kaataminen mereen hallitusohjelman kirjauksen mukaan, selvennettäisiin upottamis- ja hylkäämiskieltoa, pantaisiin täytäntöön teollisuuspäästödirektiivin muutokset koskien vedyn tuotantoa sekä jätteen kaasutusta ja pyrolyysiä sekä muutettaisiin eläinsuojien biokaasulaitosten menettelyitä.
Lumenkaatoa koskevan muutoksen ehdotetaan tulevan voimaan kahden vuoden kuluttua lain voimaantulosta, mutta lunta saisi sen jälkeen edelleen kaataa mereen tiettyinä runsaslumisina jaksoina, jolloin lumitilanne uhkaisi liikenneturvallisuutta tai hälytysajoneuvojen kulkua. Poikkeus olisi voimassa kolmen vuoden ajan kiellon voimaantulon jälkeen.
Esityksessä säädettäisiin ilmoitusvelvollisen eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettavan biokaasulaitoksen hyväksymisestä ympäristönsuojelulain mukaisessa ilmoitusmenettelyssä. Ilmoitusmenettelyyn soveltuisivat biokaasulaitokset, jotka käsittelevät syötteitä omalta tilalta. Ympäristöluvanvaraisten eläinsuojien yhteyteen perustettavat sekä eläinsuojista erilliset biokaasulaitokset säilyisivät luvanvaraisina. Ilmoituksenvaraisen eläinsuojan yhteyteen perustettava biokaasulaitos, jossa käsiteltäisiin eläinsuojan ulkopuolelta tuotuja syötteitä, olisi edelleen ympäristöluvanvarainen. Sen yhteydessä sijaitsevat, voimassaolevan lainsäädännön mukaan ilmoituksenvaraiset eläinsuojat siirrettäisiin kunnan ympäristölupamenettelyyn, jotta eläinsuojan ja biokaasulaitoksen toimintakokonaisuudella olisi vain yksi menettely. Lisäksi esityksellä muutettaisiin jätelain säännöstä kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuudesta niin, että ilmoituksenvaraisten biokaasulaitosten olisi pidettävä kirjaa jätteistä vastaavasti kuin ympäristöluvanvaraisten biokaasulaitostenkin.
Lisäksi esityksellä täytäntöön pantaisiin teollisuuspäästödirektiivin muutokset koskien vedyn tuotantoa sekä jätteen kaasutusta ja pyrolyysiä. Veden elektrolyysillä tuotetun vedyn luvanvaraisuus poistuisi vetyä korkeintaan 50 tonnia vuorokaudessa tuottavilta laitoksilta. Lisäksi muutettaisiin ympäristönsuojelulain säännöksiä siitä, millä kriteereillä jätteen kaasutukseen ja pyrolyysiin ei sovelleta jätteenpolttolainsäädäntöä.
Esityksellä myös korvattaisiin ympäristönsuojelulain 32 §:n vanhentunut viittaus lannoitevalmistelakiin viittauksella lannoitelakiin.
Lausuntokierroksella ovat samaan aikaan ehdotettuihin lakimuutoksiin liittyvät muutokset ympäristönsuojeluasetukseen, jäteasetukseen sekä jätteenpolttoasetukseen.
Lumenkaatoa koskevan muutoksen ehdotetaan tulevan voimaan kahden vuoden kuluttua lain voimaantulosta, mutta lunta saisi sen jälkeen edelleen kaataa mereen tiettyinä runsaslumisina jaksoina, jolloin lumitilanne uhkaisi liikenneturvallisuutta tai hälytysajoneuvojen kulkua. Poikkeus olisi voimassa kolmen vuoden ajan kiellon voimaantulon jälkeen.
Esityksessä säädettäisiin ilmoitusvelvollisen eläinsuojan tai sitä pienemmän eläinsuojan yhteyteen perustettavan biokaasulaitoksen hyväksymisestä ympäristönsuojelulain mukaisessa ilmoitusmenettelyssä. Ilmoitusmenettelyyn soveltuisivat biokaasulaitokset, jotka käsittelevät syötteitä omalta tilalta. Ympäristöluvanvaraisten eläinsuojien yhteyteen perustettavat sekä eläinsuojista erilliset biokaasulaitokset säilyisivät luvanvaraisina. Ilmoituksenvaraisen eläinsuojan yhteyteen perustettava biokaasulaitos, jossa käsiteltäisiin eläinsuojan ulkopuolelta tuotuja syötteitä, olisi edelleen ympäristöluvanvarainen. Sen yhteydessä sijaitsevat, voimassaolevan lainsäädännön mukaan ilmoituksenvaraiset eläinsuojat siirrettäisiin kunnan ympäristölupamenettelyyn, jotta eläinsuojan ja biokaasulaitoksen toimintakokonaisuudella olisi vain yksi menettely. Lisäksi esityksellä muutettaisiin jätelain säännöstä kirjanpito- ja tiedonantovelvollisuudesta niin, että ilmoituksenvaraisten biokaasulaitosten olisi pidettävä kirjaa jätteistä vastaavasti kuin ympäristöluvanvaraisten biokaasulaitostenkin.
Lisäksi esityksellä täytäntöön pantaisiin teollisuuspäästödirektiivin muutokset koskien vedyn tuotantoa sekä jätteen kaasutusta ja pyrolyysiä. Veden elektrolyysillä tuotetun vedyn luvanvaraisuus poistuisi vetyä korkeintaan 50 tonnia vuorokaudessa tuottavilta laitoksilta. Lisäksi muutettaisiin ympäristönsuojelulain säännöksiä siitä, millä kriteereillä jätteen kaasutukseen ja pyrolyysiin ei sovelleta jätteenpolttolainsäädäntöä.
Esityksellä myös korvattaisiin ympäristönsuojelulain 32 §:n vanhentunut viittaus lannoitevalmistelakiin viittauksella lannoitelakiin.
Lausuntokierroksella ovat samaan aikaan ehdotettuihin lakimuutoksiin liittyvät muutokset ympäristönsuojeluasetukseen, jäteasetukseen sekä jätteenpolttoasetukseen.
Bakgrund
Hallitusohjelman mukaan lumen kaataminen vesistöihin lopetetaan. Hallituksen esityksellä toteutettaisiin kyseinen kirjaus. Lisäksi ympäristönsuojelulain 18 §:n säännöstä merta koskevista erityisistä kielloista selvennettäisiin. Erilaiset ilmastonmuutoksen hillintään sekä vesistöjen ravinteiden sitomiseen liittyvät tutkimus- ja pilotointihankkeet ovat lisääntyneet. Niissä mereen lasketaan ainetta muussa kuin hylkäämistarkoituksessa. Hankkeissa esimerkiksi levitetään kaivosten sivukiveä mereen hiilidioksidin sitomistarkoituksessa tai merkeliä fosforin sitomiseksi. Siksi 18 §:n mukaista mereen laskemiskiellon eli niin kutsutun dumppauskiellon tulkintaa ja soveltumista kyseisiin hankkeisiin selvennettäisiin.
Eläinsuojien biokaasulaitoksia on eri kunnissa hyväksytty sekä lupa- että ilmoitusmenettelyssä, ja muutamassa tapauksessa ilman kumpaakaan. Nyt ehdotetulla muutoksella selkeytettäisiin oikeustilaa ja varmistettaisiin toimijoiden yhdenvertaisen kohtelun toteutuminen.
Ympäristönsuojelulain 32 §:n (poikkeus eräiden jätteiden käsittelytoimintojen luvanvaraisuudesta) viittaus lannoitevalmistelakiin (539/2006) korvattaisiin viittauksella lannoitelakiin (711/2022). Lannoitevalmistelaki on kumottu 16.7.2022 alkaen.
Ehdotuksella on tarkoitus panna täytäntöön teollisuuspäästödirektiivin muutoksetkoskien vedyn tuotantoa sekä jätteen kaasutusta ja pyrolyysiä. Teollisuuspäästödirektiivin muutos on hyväksytty, mutta sitä ei ole vielä julkaistu virallisessa lehdessä. Muutoksen voi kuitenkin tutustua tässä osoitteessa:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CONSIL:PE_87_2023_INIT&qid=1713254598927
Eläinsuojien biokaasulaitoksia on eri kunnissa hyväksytty sekä lupa- että ilmoitusmenettelyssä, ja muutamassa tapauksessa ilman kumpaakaan. Nyt ehdotetulla muutoksella selkeytettäisiin oikeustilaa ja varmistettaisiin toimijoiden yhdenvertaisen kohtelun toteutuminen.
Ympäristönsuojelulain 32 §:n (poikkeus eräiden jätteiden käsittelytoimintojen luvanvaraisuudesta) viittaus lannoitevalmistelakiin (539/2006) korvattaisiin viittauksella lannoitelakiin (711/2022). Lannoitevalmistelaki on kumottu 16.7.2022 alkaen.
Ehdotuksella on tarkoitus panna täytäntöön teollisuuspäästödirektiivin muutoksetkoskien vedyn tuotantoa sekä jätteen kaasutusta ja pyrolyysiä. Teollisuuspäästödirektiivin muutos on hyväksytty, mutta sitä ei ole vielä julkaistu virallisessa lehdessä. Muutoksen voi kuitenkin tutustua tässä osoitteessa:https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CONSIL:PE_87_2023_INIT&qid=1713254598927
Målsättningar
Esityksen tavoitteena on toteuttaa hallitusohjelman kirjaus lumen vesistöihin kaatamisen lopettamisesta roskaantumisen vähentämiseksi sekä selkeyttää ympäristönsuojelulain 18 §:n 2 momentin upottamis- ja hylkäämiskieltoa. Lisäksi esityksen tavoitteena on selkeyttää oikeustilaa ja keventää menettelyä ilmoituksenvaraisten eläinsuojien yhteyteen perustettavien biokaasulaitosten osalta, sekä panna täytäntöön tietyt teollisuuspäästödirektiivin muutokset.
Liitteet:
Tidtabell
Lausunto pyydetään antamaan viimeistään 6.6.2024.
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön.
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Valmistelijat
Lisätietoja asiasta antaa erityisasiantuntija Noora Herranen, +358505672333.
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)gov.fi
Sändlista:
Demeca Oy | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto ry | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Haminan satama | ||
Hangon kaupunki | ||
Hangon satama | ||
Helsingin kaupunki | ||
Helsingin satama | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Kaakkois-Suomi ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
KEHA-keskus | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Kuntaliitto | ||
Lahti Energia | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
LUKE | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
MTK | ||
Neste | ||
Oikeusministeriö | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Raahen satama | ||
Ruokavirasto | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Suomen Biokierto & Biokaasu ry | ||
Suomen Vetyklusteri | ||
Suomen ympäristökeskus | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Turun satama | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Valmet Oyj | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus |
Asiasanat
biokaasu
ympäristönsuojelulaki
ilmoitusmenettely
vety
lumi
upottamis- ja hylkäämiskielto
teollisuuspäästödirektiivi
eläinsuoja
jätelaki