Utredning om en rättshjälps- och intressebevakningsmyndighet
Svarstiden gick ut: 29.1.2021
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Utredningen föreslår att det ska inrättas en ny Rättshjälps- och intressebevakningsmyndighet:
- Myndigheten ska vara ett chefsstyrt ämbetsverk som består av centralförvaltningen samt rättshjälps- och intressebevakningsbyråerna.
- De nuvarande rättshjälps- och intressebevakningsdistrikten i form av ämbetsverk slopas och deras uppgifter överförs till den nya myndighetens centralförvaltning.
- Myndighetens centralförvaltning svarar för rent administrativa uppgifter och andra bakgrundsuppgifter och den ska inte kunna ingripa i skötseln av byråernas materiella uppgifter.
- Myndigheten ska vara en egen bokföringsenhet. Efter övergångsperioden kan myndigheten också ges förhandlingsrätt i fråga om tjänstekollektivavtal.
- De centralförvaltningsuppgifter inom sektorn som för närvarande sköts vid justitieministeriet överförs till den myndighet som ska inrättas.
- Det föreslås inga ändringar i rättshjälps- och intressebevakningsbyråernas nätverk av verksamhetsställen eller i deras självständiga ställning vid skötseln av uppdrag.
- Byråernas administrativa uppgifter utökas i praktiken inte, men det föreslås att användningen av föredragningssystemet utvidgas.
- Det föreslås inte att beslutsfattandet om rättshjälp ska centreras mer än för närvarande. På längre sikt kan det dock enligt utredningen bli aktuellt att överväga en automatisering av rättshjälpsbesluten.
- Det föreslås att vid myndigheten inrättas ansvarsområden för förvaltning, ekonomi och utveckling samt funktioner för sektorschefer för rättshjälp och intressebevakning. Den ekonomiska rådgivningen och skuldrådgivningen ska fortsättningsvis finnas i samband med rättshjälpsbyråerna, men inom centralförvaltningen ska finnas en sakkunnigtjänsteman för denna uppgift.
- Rättegångsbiträdesnämndens och konsumenttvistenämndens centralförvaltningsuppgifter ska enligt förslaget inte överföras till myndigheten.
- Inrättandet av denna myndighet skulle enligt en grov uppskattning innebära ett behov av tilläggsfinansiering på ca 2,5 miljoner euro per år.
Länkar:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-831-8 - Oikeusapu- ja edunvalvontavirasto - selvitys perustamisesta (Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2020:19)
Tidtabell
Utlåtandet ska lämnas in till justitieministeriet senast 29.1.2021
Svarsanvisningar för mottagare
Justitieministeriet ber om ert utlåtande om utredningen om möjligheterna att inrätta en rättshjälps- och intressebevakningsmyndighet. Utlåtandet lämnas in genom att svara på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste ni registrera er och logga in i tjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur tjänsten används finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar> Bruksanvisningar. Stöd för hur man använder tjänsten kan begäras per e-post: [email protected].
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Beredare
Sändlista:
Akava ry | ||
Ammattiliitto Pro ry | ||
Auktorisoidut lakimiehet ry | ||
Eduskunnan oikeusasiamies | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Etelä-Savon käräjäoikeus | ||
Etelä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Helsingin käräjäoikeus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Itä-Suomi hallinto-oikeus | ||
Itä-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry | ||
Julkiset Oikeusavustajat ry | ||
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry | ||
Kaakkois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Kainuun käräjäoikeus | ||
Kanta-Hämeen käräjäoikeus | ||
Keski-Suomen käräjäoikeus | ||
Konkurssiasiamiehen toimisto | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Kuluttajariitalautakunta | ||
Kuntaliitto | ||
Kymenlaakson käräjäoikeus | ||
Lapin käräjäoikeus | ||
Lounais-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Oikeudenkäyntiaustajalautakunta | ||
Oikeushallinnon Henkilökunta OHK ry | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Palkansaajajärjestö Pardia ry | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Karjalan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Pohjois-Suomen oikeusapu- ja edunvalvontapiiri | ||
Pohjois-Suomi hallinto-oikeus | ||
Poliisihallitus | ||
Päijät-Hämeen käräjäoikeus | ||
Rikosseuraamuslaitos | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Satakunnan käräjäoikeus | ||
Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen lakimiesliitto ry | ||
Suomen tuomariliitto ry | ||
Tietosuojavaltuutetun toimisto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun hovioikeus | ||
Työtuomioistuin | ||
Ulosottolaitos | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet | ||
Valtioneuvoston oikeuskansleri | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Ålands tingsrätt/Ahvenanmaan käräjäoikeus |
Ämnesord
talous- ja velkaneuvonta
ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning
oikeusapu
oikeusaputoimisto
edunvalvonta
edunvalvontatoimisto
virasto
oikeusapu- ja edunvalvontavirasto
organisaatio
organisaatiouudistus
Hallinnon kehittäminen
rättshjälp
intressebevakning
organisationsförändringar
förvaltningsutveckling