Työaikasääntelyä selvittävän työryhmän mietintö - työaikalaki
Svarstiden gick ut: 1.9.2017
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Arbets- och näringsministeriet ber om ert utlåtande över arbetsgruppens bifogade betänkande, där ett utkast till regeringens proposition med förslag till ny arbetstidslag ingår, senast den 1 september 2017.
I propositionen föreslås att det stiftas en ny arbetstidslag som ersätter arbetstidslagen från 1996. Förslaget syftar till att uppdatera arbetstidslagen så att den motsvarar förändringarna i näringsstrukturen och sätten att arbeta samt att göra preciseringar som beror på arbetstidsdirektivet och andra internationella ramvillkor. När det gäller huvudprinciperna håller man sig i förslaget till samma regleringssätt som i den gällande arbetstidslagen.
Tillämpningsområdet för arbetstidslagen ska preciseras särskilt i fråga om sådana arbetstagare som har ledande ställning eller som annars har möjlighet att besluta om sin arbetstid. Genom ändringarna ändras dock inte tillämpningsområdet i betydande grad.
Avsikten med de ändringar som föreslås i förslaget är att säkerställa flexibla arbetstidsarrangemang för olika företags och arbetsgivarsammanslutningars behov. Å andra sidan är avsikten att underlätta samordningen av arbete och privatliv för arbetstagarna.
I den föreslagna lagen föreskrivs om en ny arbetstidsmodell, utökad flextid, för sådant arbete som är oberoende av tid och plats. Vid utökad flextid beslutar arbetstagaren huvudsakligen själv om sin arbetstid och sitt arbetsställe. Arbetsgivaren i sin tur bestämmer uppgifterna och uppgifternas mål samt den övergripande tidtabellen. Den utökade flextiden är ett arbetstidsarrangemang som framför allt baserar sig på förtroende mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.
I förslaget föreslås en bestämmelse som möjliggör införande av en arbestidsbank på arbetsplatsen även i de branscher som inte har kollektivavtal eller vars kollektivavtal inte innehåller bestämmelser om arbetstidsbank. Med arbetstidsbank avses ett system för samordning av arbetstid och ledig tid, där arbetstid, intjänad ledighet eller penningförmåner som omvandlats till ledighet kan sparas och kombineras.
De ändringar som föreslås i det flexibla arbetstidsarrangemanget ökar arbetstidsflexibiliteten för arbetstagare. Genom förslaget utvidgas också arbetsgivarens och arbetstagarens rätt att avtala om arrangemang för genomsnittlig arbetstid. Bestämmelsen om användningsområdet för periodarbete och nattarbete som utförs regelbundet föreslås bli preciserad så att den bättre motsvarar arbetsmarknadens behov. I lagen föreslås bestämmelser om maximiarbetstid och minimivilotid.
Bestämmelserna grundar sig på arbetstidsdirektivet.
Enligt förslaget är arbetstidslagstiftningen fortfarande tvingande rätt, men tillåter dock i stor utsträckning undantag från lagen genom arbets- och tjänstekollektivavtal mellan riksomfattande arbetsmarknadsparter. Dessutom finns i lagen bestämmelser om icke organiserade arbetsgivares rätt att tillämpa ett allmänt bindande kollektivavtal och dess bestämmelser som berättigar till lokala avtal. Dessutom har avsikten varit att förtydliga och uppdatera regleringen och sättet att skriva lagen.
Bakgrund
Förslaget har beretts i en arbetsgrupp på trepartsbasis som arbets- och näringsministeriet tillsatte den 28 juni 2016. I arbetsgruppen fanns utöver arbets- och näringsministeriet företrädare för social- och hälsovårdsministeriet, Finlands Näringsliv (EK), Suomen Yrittäjät ry, Kommunala arbetsmarknadsverket (KA), Statens arbetsmarknadsverk, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry och Akava ry. Till stöd för beredningsarbetet lät arbets- och näringsministeriet utarbeta utredningen Arbetstiden, kunskapsarbetet och framtiden: programvarubranschen som exempel (Arbets- och näringsministeriets publikationer, ANM rapporter 34/2016).
Bilagor:
Työaikasääntelyä selvittävän työryhmän mietintö.pdf - (Betänkande från arbetsgruppen med uppdrag att utreda arbetstidslagstiftningen)
Työaikalaki pykälät ruotsiksi.docx - (Paragraferna i arbetstidslagen på svenska)
Tidtabell
Remisstiden för svenskspråkiga utlåtande har utsträckts till 7.9.2017.
Svarsanvisningar för mottagare
Vi ber att utlåtandena lämnas genom att begäran om utlåtande, som finns på utlåtande.fi, besvaras. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post. För att ge ett utlåtande ska den som svarar registrera sig och logga in i utlåtande.fi. Närmare anvisningar för hur tjänsten används finns på sidan Anvisningar > Bruksanvisningar på utlåtande.fi. Man kan be om stöd med att ta i bruk tjänsten på adressen [email protected]. Även andra än de som nämns i sändlistan kan lämna utlåtanden.
OBS! Alla givna utlåtanden är offentliga och publiceras på utlåtande.fi.
Beredare
Vid behov ges ytterligare upplysningar av: Juha Halttunen, arbetsministerns specialmedarbetare, tfn 050 574 0236
Tarja Kröger, regeringsråd
Jan Hjelt, regeringsråd
Nico Steiner, äldre regeringssekreterare
[email protected]
Sändlista:
Akava ry | ||
AKT | ||
Asianajajaliitto | ||
ATL | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos | ||
Espoon kaupunki - Esbo stad | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) | ||
Helsingin kaupunki - Helsingfors stad | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
JHL | ||
Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon | ||
Kirkon työmarkkinalaitos | ||
Kunnallinen työmarkkinalaitos KT | ||
Lakimiesliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin sairaanhoitopiiri | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Ohjelmistoyrittäjät | ||
Oikeusministeriö | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Oulun kaupunki | ||
Palkansaajien tutkimuslaitos | ||
PAM | ||
Paperiliitto | ||
Pelastustoimen kumppanuusverkosto | ||
Pellervon taloustutkimus | ||
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pro | ||
Puolustusministeriö | ||
SEL | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Taloushallintoliitto | ||
Tampereen kaupunki | ||
Teme | ||
Teollisuusliitto | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry | ||
Tral | ||
Turun kaupunki - Åbo stad | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työneuvosto | ||
Työterveyslaitos | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | ||
Valtion työmarkkinalaitos | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Vantaan kaupunki - Vanda stad | ||
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri | ||
Verohallinto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands landskapsregering |
Ämnesord
työlainsäädäntö
työaika, työaikalaki, työelämä