Utkast till strategi mot korruption
Diarienummer för begäran om utlåtande: OM 5/69/2015
Svarstiden gick ut: 28.10.2016
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Målet för samarbetsnätverket mot korruption, som samordnas av justitieministeriet, är att bidra till en så låg förekomst av korruption som möjligt i Finland. Justitieministeriet tillsatte ett nytt samarbetsnätverk för mandatperioden 16.2.2016–31.12.2018. Samarbetsnätverket har till uppgift att bl.a. bereda en strategi och handlingsplan mot korruption för Finland.
Samarbetsnätverket tillsatte i januari 2015 en arbetsgrupp som hade till uppgift att ta fram ett utkast till en strategi och handlingsplan mot korruption. Samarbetsnätverket godkände arbetsgruppens utkast i juni 2016. Nätverkets strategiutkast och en sammanfattning av utlåtandena överlämnas till justitieministern, som därefter tar ställning till nätverkets förslag.
Samarbetsnätverket tillsatte i januari 2015 en arbetsgrupp som hade till uppgift att ta fram ett utkast till en strategi och handlingsplan mot korruption. Samarbetsnätverket godkände arbetsgruppens utkast i juni 2016. Nätverkets strategiutkast och en sammanfattning av utlåtandena överlämnas till justitieministern, som därefter tar ställning till nätverkets förslag.
Bakgrund
Samarbetsnätverket mot korruption framhåller i sitt strategiutkast att det i Finland endast förekommer lite s.k. gatukorruption, som är behovsbaserad. Undersökningar visar emellertid att det i Finland förekommer strukturell korruption som är svårare att upptäcka. Centrala riskområden är byggnadsbranschen, offentlig upphandling och anbudsförfaranden, samhällsplanering, det politiska beslutsfattandet och politisk finansiering. Korruption förekommer ofta i form av givande och tagande av oetiska förmåner, intressekonflikter och situationer där någon part gynnas samt i form av oetisk beredning av beslut vid sidan av de formella beslutsstrukturerna .
För att åtgärderna för bekämpning och förebyggnade av korruption ska kunna påskyndas och effektiviseras krävs en långsiktig plan eller strategi som säkerställer att arbetet mot korruption är konsekvent och målmedvetet och lyckas engagera aktörerna. Visionen och målet på lång sikt är ett samhälle där korruption inte kan få fotfäste eller döljas. Förslaget innehåller en definition på korruption och en detaljerad översikt över korruptionsläget utifrån vilken det sätts upp ambitiösa men nödvändiga mål för bekämpningen och förebyggandet av korruption.
Målen i strategiutkastet syftar till
1. att förtydliga och stärka myndighetsstrukturerna för bekämpning och förebyggande av korruption och att förbättra samordningen och samarbetet mellan de olika aktörerna
2. att öka kunskapen om korruption
3. att ge ökad insyn
4. att underlätta avslöjande av korruptionsfall
5. att utveckla den lagstiftning som gäller mutbrott
6. att främja forskning om korruption.
För att målen ska nås fastställs åtgärder och en tidtabell för dessa. Genomförandet och verkningarna följs upp och evalueras.
För att åtgärderna för bekämpning och förebyggnade av korruption ska kunna påskyndas och effektiviseras krävs en långsiktig plan eller strategi som säkerställer att arbetet mot korruption är konsekvent och målmedvetet och lyckas engagera aktörerna. Visionen och målet på lång sikt är ett samhälle där korruption inte kan få fotfäste eller döljas. Förslaget innehåller en definition på korruption och en detaljerad översikt över korruptionsläget utifrån vilken det sätts upp ambitiösa men nödvändiga mål för bekämpningen och förebyggandet av korruption.
Målen i strategiutkastet syftar till
1. att förtydliga och stärka myndighetsstrukturerna för bekämpning och förebyggande av korruption och att förbättra samordningen och samarbetet mellan de olika aktörerna
2. att öka kunskapen om korruption
3. att ge ökad insyn
4. att underlätta avslöjande av korruptionsfall
5. att utveckla den lagstiftning som gäller mutbrott
6. att främja forskning om korruption.
För att målen ska nås fastställs åtgärder och en tidtabell för dessa. Genomförandet och verkningarna följs upp och evalueras.
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas in enligt de anvisningar som ges nedan. OBS! På grund av att det förekommit tekniska problem vid identifiering och i själva tjänsten utlåtande.fi har justitieministeriet förlängt tidsfristen för utlåtanden till och med 28.10.2016. Efter att tidsfristen löpt ut är det inte längre möjligt att ge utlåtanden.
En sammanställning av utlåtandena publiceras senare på utlåtande.fi samt på justitieministeriets webbplats.
Svarsanvisningar för mottagare
Samarbetsnätverket mot korruption ber om ert utlåtande om utkastet till strategi mot korruption. Utlåtandena ska lämnas in genom att man svarar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte skickas separat per e-post eller post.
För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Vänligen kontakta [email protected] om du har frågor angående tjänsten.
För att kunna lämna ett utlåtande måste användaren registrera sig och logga in på utlåtande.fi. Närmare anvisningar om användningen av tjänsten finns på webbplatsen utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar.
OBS! Alla utlåtanden som lämnas in är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi.
Vänligen kontakta [email protected] om du har frågor angående tjänsten.
Beredare
Konsultativ tjänsteman Catharina Groop, puh. 02951 50207 ([email protected])
Specialsakkunnig Juuso Oilinki, puh. 02951 50323 ([email protected])
Specialsakkunnig Juuso Oilinki, puh. 02951 50323 ([email protected])
Sändlista:
Aalto-yliopisto | ||
Asianajajaliitto | ||
Avoin Ministeriö | ||
Eduskunta | ||
Espoo - Esbo | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
FIBS | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnwatch | ||
Helsinki - Helsingfors | ||
Innovaatiorahoituskeskus Tekes | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen yliopisto | ||
Jyväskylä | ||
Jyväskylän yliopisto | ||
Kesko Oyj | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kirjanpitolautakunta | ||
Kone Oyj | ||
Kouvola | ||
KRP/Rahanpesun selvittelykeskus | ||
Kunnallinen työmarkkinalaitos - KT | ||
Kuntaliitto ry | ||
Kuopio | ||
Lahti | ||
Lakimiesliitto | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin yliopisto | ||
Lappeenrannan teknillinen yliopisto | ||
Liikenne- ja viestintäministeriö | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Neste Oyj | ||
Nokia Oyj | ||
Oikeuskansleri | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeusministeriö | ||
Oikeustoimittajat ry. | ||
OKM/Urheilun eettinen keskus | ||
OKM/Urheilun eettinen neuvottelukunta | ||
Open Knowledge Finland | ||
Opetus- ja kulttuuriministeriö | ||
Opetushallitus | ||
Oulu | ||
Oulun yliopisto | ||
Patentti- ja Rekisterihallitus | ||
PoAmk | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Puolustusministeriö | ||
Puolustusvoimat | ||
Rakennusteollisuus RT ry. | ||
Sisäiset Tarkastajat ry. | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry | ||
Suomen Journalistiliitto ry. | ||
Suomen Journalistiliitto ry. | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Svenska handelshögskolan | ||
Taideyliopisto | ||
Tampere | ||
Tampereen teknillinen yliopisto | ||
Tampereen yliopisto | ||
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos - THL | ||
TI Suomi | ||
Tilintarkastuslautakunta | ||
Toimihenkilökeskusjärjestö STTK | ||
Turku - Åbo | ||
Turun yliopisto | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes | ||
Tutkivan journalismin yhdistys ry. | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Ulkoasiainministeriö | ||
UPM-Kymmene Oyj | ||
Vaasan yliopisto | ||
Valtakunnansyyttäjänvirasto | ||
Valtion Työmarkkinalaitos - VTML | ||
Valtioneuvoston kanslia | ||
Valtiontalouden tarkaskusvirasto | ||
Vantaa - Vanda | ||
Veikkaus Oy | ||
Verohallinto | ||
Vikes | ||
Ympäristöministeriö | ||
Åbo Akademi |
Ämnesord
korruptio
korruption