Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi eräiden suurten ilmastoneutraaliin talouteen tähtäävien investointien verohyvityksestä
Diarienummer för begäran om utlåtande: VN/12919/2024
Svarstiden gick ut: 11.10.2024
Uppgifter om begäran om utlåtande
Språket i begäran om utlåtande:
Inledning
Finansministeriet ber om ert utlåtande om utkastet till regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om investeringsgottgörelse för ren teknologi i beskattningen.
Bakgrund
I denna proposition föreslås det att det stiftas en lag om skattegottgörelse för vissa stora investeringar som syftar till en klimatneutral ekonomi (investeringsgottgörelse). Rätt till investeringsgottgörelse har ett bolag som i Finland genomför en stor investering som syftar till en klimatneutral ekonomi och vars stödberättigande investeringskostnader uppgår till minst 50 miljoner euro.
Investeringsgottgörelsen kan omfatta investeringar i förnybar energi, med undantag för elproduktion, samt lagring av förnybar energi, investeringar i minskning av växthusgasutsläpp och energiförbrukning från industriprocesser samt investeringar i vissa branscher som är strategiska med tanke på övergången till en klimatneutral ekonomi.
Investeringsgottgörelsen dras av från den samfundsskatt som bolaget ska betala och dess belopp är 20 procent av de stödberättigande investeringskostnaderna. Gottgörelsens maximibelopp är 150 miljoner euro per bolag. Investeringsgottgörelsen får dras av från samfundsskatten 2028 och under de följande 19 åren. Investeringsgottgörelsen får dock minskas med högst tio procent per år av det totala beloppet av gottgörelsen och tidigast det år då investeringen blir färdig.
Rätt till investeringsgottgörelse ska enligt propositionen sökas på förhand och rätten till gottgörelse ska ha beviljats före utgången av 2025. Rätt till investeringsgottgörelse ska sökas innan de arbeten som gäller investeringen inleds. Business Finland tar emot ansökningar så snart som möjligt efter det att regeringens proposition utfärdats.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att den har godkänts och blivit stadfäst och Europeiska kommissionen har godkänt det föreslagna statliga stödet. Bestämmelser om tidpunkten för lagens ikraftträdande utfärdas genom förordning
Investeringsgottgörelsen kan omfatta investeringar i förnybar energi, med undantag för elproduktion, samt lagring av förnybar energi, investeringar i minskning av växthusgasutsläpp och energiförbrukning från industriprocesser samt investeringar i vissa branscher som är strategiska med tanke på övergången till en klimatneutral ekonomi.
Investeringsgottgörelsen dras av från den samfundsskatt som bolaget ska betala och dess belopp är 20 procent av de stödberättigande investeringskostnaderna. Gottgörelsens maximibelopp är 150 miljoner euro per bolag. Investeringsgottgörelsen får dras av från samfundsskatten 2028 och under de följande 19 åren. Investeringsgottgörelsen får dock minskas med högst tio procent per år av det totala beloppet av gottgörelsen och tidigast det år då investeringen blir färdig.
Rätt till investeringsgottgörelse ska enligt propositionen sökas på förhand och rätten till gottgörelse ska ha beviljats före utgången av 2025. Rätt till investeringsgottgörelse ska sökas innan de arbeten som gäller investeringen inleds. Business Finland tar emot ansökningar så snart som möjligt efter det att regeringens proposition utfärdats.
Lagen avses träda i kraft så snart som möjligt efter det att den har godkänts och blivit stadfäst och Europeiska kommissionen har godkänt det föreslagna statliga stödet. Bestämmelser om tidpunkten för lagens ikraftträdande utfärdas genom förordning
Målsättningar
Målet med den skattegottgörelse för investeringar som regeringen beslutade om som en del av sitt tillväxtpaket för ramförhandlingarna våren 2024 är i enlighet med föresatsen vid ramförhandlingarna att få i gång industriella investeringar av stor skala som utnyttjar el och samtidigt stödja uppbyggnaden av ekosystemet för industrin för ren omställning i Finland. I enlighet med föresatsen vid ramförhandlingarna är målet dessutom att kompensationsmodellen genomförs så att hållbarheten i de offentliga finanserna tryggas.
Mer allmänt syftar de tillväxtåtgärder som regeringen beslutat om till att vända den försvagade tillväxt- och investeringsutsikten. På längre sikt är målet att behovet av direkta anpassningsåtgärder ska kunna minskas. Syftet med den föreslagna investeringskompensationen är att vara en del av denna helhet och uppmuntra aktörerna att genomföra projekt av stor skala som är viktiga med tanke på en ren omställning i Finland.
Mer allmänt syftar de tillväxtåtgärder som regeringen beslutat om till att vända den försvagade tillväxt- och investeringsutsikten. På längre sikt är målet att behovet av direkta anpassningsåtgärder ska kunna minskas. Syftet med den föreslagna investeringskompensationen är att vara en del av denna helhet och uppmuntra aktörerna att genomföra projekt av stor skala som är viktiga med tanke på en ren omställning i Finland.
Länkar:
https://vm.fi/hanke?tunnus=VM082:00/2024 - Linkki hankkeen verkkosivuille
https://vm.fi/sv/projekt?tunnus=VM082:00/2024 - Länk till projektets webbplats
Bilagor:
Tidtabell
Utlåtandena ska lämnas senast den 11 oktober 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi
Svarsanvisningar för mottagare
Utlåtandena ska lämnas senast den 11 oktober 2024 som svar på den begäran om utlåtande som publicerats i tjänsten utlåtande.fi. Utlåtandet behöver inte sändas in separat per e-post eller post.
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi
Även andra än de som nämns i sändlistan kan yttra sig om propositionen om de så önskar.
För att kunna yttra sig om propositionen måste den som svarar registrera sig och logga in i webbtjänsten utlåtande.fi. Närmare anvisningar om hur man använder tjänsten finns på utlåtande.fi under fliken Anvisningar > Bruksanvisningar. Stöd för att börja använda tjänsten kan begäras per e-post på adressen [email protected].
Alla remissvar är offentliga och publiceras i tjänsten utlåtande.fi
Beredare
Regeringsrådet Jari Salokoski, fö[email protected], +358 295 530 437
Specialsakkunnig Laura Puro, fö[email protected], +358 295 530 127
Specialsakkunnig Antti Sinkman, fö[email protected], +358 295 530 817
Specialsakkunnig Laura Puro, fö[email protected], +358 295 530 127
Specialsakkunnig Antti Sinkman, fö[email protected], +358 295 530 817
Sändlista:
Ahvenanmaan maakuntahallitus - Ålands landskapsregering | ||
Apulaisprofessori Moritz Scherleitner | ||
Bioenergia ry | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto EK ry | ||
Elinkeinoelämän tutkimuslaitos ETLA | ||
Elinkeinoelämän valtuuskunta | ||
Energiateollisuus ry | ||
Energiavirasto | ||
Finnwatch ry | ||
FIT Verotutkimuksen huippuyksikkö | ||
Innovaatiorahoituskeskus Business Finland | ||
Kalle Määttä, Vaasan yliopisto | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keskuskauppakamari | ||
Keva | ||
LUT-yliopisto | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Oikeusministeriö | ||
Paikallisvoima ry | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Professori Juha Lindgren, Vaasan yliopisto | ||
Professori Marjaana Helminen, Helsingin yliopisto | ||
Professori Reijo Knuutinen, Turun yliopisto | ||
Suomalaiset kehitysjärjestöt − Finnish Development NGOs Fingo ry | ||
Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Biokierto ja Biokaasu ry | ||
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra | ||
Suomen Kuntaliitto ry | ||
Suomen Lähienergialiitto ry | ||
Suomen Pankki | ||
Suomen Sähkönkäyttäjät ry | ||
Suomen Taloushallintoliitto ry | ||
Suomen Tilintarkastajat ry | ||
Suomen Tuulivoimayhdistys ry | ||
Suomen Veroasiantuntijat ry | ||
Suomen Yrittäjät ry | ||
Tampereen yliopisto | ||
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työelämäprofessori Timo Viherkenttä, Aalto-yliopisto | ||
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT) | ||
Verohallinto | ||
Veronmaksajain Keskusliitto ry | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ålands Näringsliv | ||
Ålandsdelegationen |