Ge utlåtande
Ge ditt utlåtande på den här sidan. Läs mer om bakgrundsuppgifterna för begäran om utlåtande på den övre delen av sidan och ge ditt utlåtande i fältet under det. Samtidigt som du skriver ditt utlåtande kan du kontrollera kommentarer från andra remissinstanser under fliken "Utlåtanden". När ditt utlåtande är färdigt kan du skicka det antingen till en annan person för godkännande eller direkt till beredaren av begäran om utlåtande. När du skickar begäran till beredaren publiceras ditt utlåtande även under fliken Utlåtanden i likhet med övriga givna utlåtanden. Om du skickar utlåtandet för godkännande, kan godkänaren antingen återställa ditt utlåtande till beredning eller godkänna och skicka ditt utlåtande till beredaren. Då publiceras den även under fliken Utlåtanden.
Selvitys julkisoikeudellisten ympäristövastuiden asemasta konkurssitilanteissa
Svarstiden går ut: 31.1.2025
Uppgifter om begäran om utlåtande
Inledning
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne konkurssipesän julkisoikeudellista ympäristövastuuta koskeneen selvityshankkeen loppuraportista.
Bakgrund
Konkurssipesän julkisoikeudellinen ympäristövastuu velallisyrityksen toiminnan seurauksena syntyneistä ympäristöhaitoista on osoittautunut ongelmalliseksi kysymykseksi niin ympäristöviranomaisten, konkurssivelkojien kuin vahingon- ja haitankärsijöidenkin kannalta. Käytännön tilanteiden hoitamista on hankaloittanut se, että konkurssipesän vastuuasemasta riippumatta kyseiset vastuut usein jäävät tai uhkaavat jäädä hoitamatta sen vuoksi, ettei konkurssipesissä ole varoja niiden hoitamiseen.
Valtioneuvoston kanslian toimeksiannosta on toteutettu selvityshanke, jossa koottiin tietoa eri valtioiden asiaa koskevasta lainsäädännöstä ja oikeuskäytännöstä. Hankkeessa analysoitiin ja vertailtiin erilaisia tapoja käsitellä ympäristölainsäädäntöön perustuvia toimimisvelvoitteita ja kohdentaa niistä aiheutuvia kustannuksia konkurssitilanteissa. Eri valtioista kootun tiedon pohjalta hankkeessa myös arvioitiin kolmea erilaista sääntelymallivaihtoehtoa mahdollisen oikeustilan kehittämisen tueksi.
Selvityshanke toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2023 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Selvityshankkeen loppuraportti julkaistiin valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa 30.9.2024.
Valtioneuvoston kanslian toimeksiannosta on toteutettu selvityshanke, jossa koottiin tietoa eri valtioiden asiaa koskevasta lainsäädännöstä ja oikeuskäytännöstä. Hankkeessa analysoitiin ja vertailtiin erilaisia tapoja käsitellä ympäristölainsäädäntöön perustuvia toimimisvelvoitteita ja kohdentaa niistä aiheutuvia kustannuksia konkurssitilanteissa. Eri valtioista kootun tiedon pohjalta hankkeessa myös arvioitiin kolmea erilaista sääntelymallivaihtoehtoa mahdollisen oikeustilan kehittämisen tueksi.
Selvityshanke toteutettiin osana valtioneuvoston vuoden 2023 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. Selvityshankkeen loppuraportti julkaistiin valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjassa 30.9.2024.
Sändlista:
Business Finland | ||
Elinkeinoelämän keskusliitto | ||
Energiateollisuus ry | ||
Etelä-Karjalan käräjäoikeus | ||
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Etelä-Savon ELY-keskus | ||
Etelä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Finanssiala ry | ||
Finanssivalvonta | ||
Finnvera Oyj | ||
Helsingin hallinto-oikeus | ||
Helsingin hovioikeus | ||
Hämeen ELY-keskus | ||
Hämeenlinnan hallinto-oikeus | ||
Insolvenssioikeudellinen yhdistys ry | ||
Itä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Itä-Suomen hallinto-oikeus | ||
Itä-Suomen hovioikeus | ||
Itä-Suomen yliopisto, professori Tapio Määttä | ||
Kaakkois-Suomen ELY-keskus | ||
Kainuun ELY-keskus | ||
Kaivosteollisuus ry | ||
Kemianteollisuus ry | ||
Keski-Suomen ELY-keskus | ||
Keskuskauppakamari | ||
Kierrätysteollisuus ry | ||
Kilpailu- ja kuluttajavirasto | ||
Kolttien luottamusmies | ||
Konkurssiasiamies | ||
Korkein hallinto-oikeus | ||
Korkein oikeus | ||
Lapin aluehallintovirasto | ||
Lapin ELY-keskus | ||
Lapin yliopisto, yliopistonlehtori Anssi Kärki | ||
Lapin yliopisto, yliopistonlehtori Ilari Hovila | ||
Lounais-Suomen aluehallintovirasto | ||
Luvan saaneet oikeudenkäyntiavustajat ry | ||
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto | ||
Länsi-Uudenmaan käräjäoikeus | ||
Maa- ja metsätalousministeriö | ||
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto, MTK ry | ||
Metsähallitus | ||
Metsäteollisuus ry | ||
Natur och Miljö rf | ||
Oikeusrekisterikeskus | ||
Onnettomuustutkintakeskus | ||
Oulun käräjäoikeus | ||
Paliskuntain yhdistys | ||
Perheyritysten liitto ry | ||
Pirkanmaan ELY-keskus | ||
Pirkanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjanmaan käräjäoikeus | ||
Pohjois-Karjalan ELY-keskus | ||
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon ELY-keskus | ||
Pohjois-Savon käräjäoikeus | ||
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto | ||
Pohjois-Suomen hallinto-oikeus | ||
Rovaniemen hovioikeus | ||
Ruokavirasto | ||
Saamelaiskäräjät | ||
Satakunnan ELY-keskus | ||
Sisäministeriö | ||
Sosiaali- ja terveysministeriö | ||
Suomen Asianajajaliitto | ||
Suomen Kiinteistöliitto ry | ||
Suomen Kuntaliitto | ||
Suomen Lakimiesliitto ry | ||
Suomen luonnonsuojeluliitto ry | ||
Suomen Perimistoimistojen Liitto ry | ||
Suomen Tuomariliitto ry | ||
Suomen Vuokranantajat ry | ||
Suomen Ympäristöoikeustieteen Seura ry | ||
Suomen Yrittäjät | ||
Säteilyturvakeskus STUK | ||
Takuusäätiö | ||
Teknologiateollisuus ry | ||
Tuomioistuinvirasto | ||
Turun hallinto-oikeus | ||
Turun hovioikeus | ||
Turun yliopisto, professori Tuomas Hupli | ||
Turvallisuus- ja kemikaalivirasto TUKES | ||
Työ- ja elinkeinoministeriö | ||
Työeläkevakuuttajat TELA ry | ||
Ulosottolaitos | ||
Uudenmaan ELY-keskus | ||
Vaasan hallinto-oikeus | ||
Vaasan hovioikeus | ||
Valtiokonttori | ||
Valtiovarainministeriö | ||
Varsinais-Suomen ELY-keskus | ||
Varsinais-Suomen käräjäoikeus | ||
Verohallinto | ||
Ympäristöministeriö | ||
Ympäristövakuutuskeskus |
Svarsanvisningar för mottagare
Lausunnot pyydetään antamaan vastaamalla lausuntopalvelu.fi:ssä julkaistuun lausuntopyyntöön. Lausuntoa ei tarvitse lähettää erikseen sähköpostitse tai postitse. Ministeriöitä pyydetään lisäksi tallentamaan lausuntopalvelussa antamansa lausunto VAHVA-asianhallintajärjestelmään (asianro VN/30447/2024).
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan tässä palvelussa (lausuntopalvelu.fi) sekä hankkeen verkkosivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Lausunnon antaakseen vastaajan tulee rekisteröityä ja kirjautua lausuntopalvelu.fi:hin. Tarkemmat ohjeet palvelun käyttämiseksi löytyvät lausuntopalvelu.fi:n sivulta Ohjeet > Käyttöohjeet. Palvelun käyttöönoton tukea voi pyytää osoitteesta [email protected].
Myös tahot, joita ei ole erikseen mainittu jakelussa, voivat toimittaa ministeriölle lausuntonsa. Kaikki annetut lausunnot ovat julkisia ja ne julkaistaan tässä palvelussa (lausuntopalvelu.fi) sekä hankkeen verkkosivuilla valtioneuvoston Hankeikkunassa.
Tidtabell
Oikeusministeriö pyytää lausuntoanne loppuraportista. Lausunnot pyydetään toimittamaan lausuntopalvelu.fi:n kautta 31.1.2025 mennessä.
Beredare
Lisätietoja oikeusministeriössä antavat:
Lainsäädäntöneuvos Mari Aalto (puh. 02951 50502, s-posti [email protected])
Erityisasiantuntija Johanna Mäkitalo (puh. 02951 50092, s-posti [email protected])
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
Lainsäädäntöneuvos Mari Aalto (puh. 02951 50502, s-posti [email protected])
Erityisasiantuntija Johanna Mäkitalo (puh. 02951 50092, s-posti [email protected])
Lisätietoja lausuntopalvelu.fi:n käytöstä voi pyytää palvelun ylläpidosta osoitteesta [email protected].
-
-
-
1. Kommentit aiheesta Johdanto (1 luku):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Erittäin oleellinen asia varautua konkursseihinnyt, kun uusiutuvaa energiaa tuottavia hankkeita on määrällisesti paljon aloitettu ja suunnitteilla. Kuinka välttää ylitarjonta ja konkurssit jo etukäteen, se olisi myös selvitettävä.
-
-
-
-
2. Kommentit aiheesta Keskeiset käsitteet (2 luku):
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry20.12.2024
-
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Onko niin, ettei lainsäädäntö tunne käsitteitä, joita on avattu Tulokset kohdassa (s.186 alkaen)? Siis Konkurssi ja pesänhoitaja esimerkiksi? Olen pettynyt.
-
-
-
-
3. Kommentit aiheesta Nykytilanne Suomessa (3 luku):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Hyvä, että on tunnistettu.
-
-
-
-
4. Kommentit aiheesta Oikeustila vertailumaissa (4 luku) ja Maakatsaukset (liitteet):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Oikeusoppineet olisivat jo tähän raporttiin voineet nostaa selvästi toimivat ratkaisut maavertailussa. Mielestäni Kanadan mallissa on monia hyviä elementtejä jatkotyöstöön. Meillä on myös saman tyyppistä, laajaa luontoalaa suojeltavana tuleville sukupolville ilmastonmuutos huomioiden nyt supertärkeää. Termi Superetuisuuson määrittelemätön, se on täysin ymmärrettävä ja a sen voi helposti kirjata auki.
-
-
-
-
5. Kommentit aiheesta Vaihtoehtoiset sääntelymallit ja niiden arviointi (5 luku):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Liialliset vahtoehdot tulevat kuormittamaan oikeusportaita, kun asioista käydään taistelua. Olisi ennakkoon viisasta rajata vaihtoehdot selvästi vaikka kahteen: isompi ja pienempi ympäristöoikeudellinen velvoite.
-
-
-
-
5.1 Raportissa on tunnistettu relevantit vaihtoehtoiset sääntelymallit ja malleja on arvioitu asianmukaisin kriteerein.
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry20.12.2024
-
Jokseenkin samaa mieltä
-
-
-
-
Perustele kantasi (5.1):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Raportti on osittain liian teoreettispainotteinen, tarttuu lillukanvarsiin (esim. määrittelyt -kohta). Jotta raportista olisi aidosti hyötyä, siinä olisi käsiteltävä esimerkin omaisesti yksittäistapauksia vertailumaista ja osoitettava aiheet jotka toimivat ja ne , jotka eivät toimi. "Asianmukainen kriteeri" - miten määrittelette ? - asianmukaista olisi varmistaa mieluusti jo ennekolta, etteivät sellaiset toimijat, joilla on selkeä konkurssiriski, aloittaisi ympäristön kannalta vaarallista toimintaa. Luonnon kunnioittaminen ja kansainvälisten ympäristösitoumusten tarkka toteuttaminen tulee asettaa ykkösprioriteetiksi. Siis ovat "asianmukaisia kriteereitä".
-
-
-
-
5.2 Pidän kannatettavana sitä, että julkisoikeudellisesta ympäristövastuusta konkurssitilanteissa säädettäisiin lailla (valitse yksi):
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry20.12.2024
-
Täysin samaa mieltä
-
-
-
-
Perustele kantasi (5.2):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Se nyt on todellakin ihan perusasia. Tuleeko silmiesi eteen Talvivaaran laajat ympäristötuhot ja lähijärvien kuolleet kalat? Ja niitä jälkiä ei kukaan koskaan korjaa.
-
-
-
-
5.3 Jos julkisoikeudellisesta ympäristövastuusta konkurssitilanteissa säädettäisiin lailla, sääntelyratkaisun pohjaksi tulisi valita (valitse yksi):
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry20.12.2024
-
Konkurssipesän laaja toimimisvelvollisuus
-
-
-
-
Perustele kantasi (5.3):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
ks. teksti yllä.
-
-
-
-
5.4 Jos sääntelyratkaisun pohjaksi valittaisiin konkurssipesän rajoitettu toimimisvelvollisuus, miten/millä perusteilla konkurssipesän toimimisvelvollisuus ja sen rajoitukset tulisi määritellä?
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
-
-
-
-
-
5.5 Jos julkisoikeudellisesta ympäristövastuusta konkurssitilanteissa säädettäisiin lailla, omaisuudesta luopuminen voisi olla osa toimivaa sääntelyratkaisua (valitse yksi):
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry20.12.2024
-
Täysin eri mieltä
-
-
-
-
Perustele kantasi (5.5):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
-
-
-
-
-
6. Kommentit aiheesta Tulokset ja suositukset (6 luku):
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
ks. teksti yllä.
-
-
-
-
6.1 Kommentit jatkoselvitysehdotuksesta Tiedon seuranta ja koonti:
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
-
-
-
-
-
6.2 Kommentit jatkoselvitysehdotuksesta Julkisselvitysmenettelyn kehittäminen:
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
-
-
-
-
-
6.3 Kommentit jatkoselvitysehdotuksesta Pesänhoitajan aseman kehittäminen:
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
Kanadan superetuisuus esiin.
-
-
-
-
6.4 Kommentit jatkoselvitysehdotuksesta Legaalipanttioikeuksien kehittäminen ja yrityskiinnitysten hyödyntäminen:
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
-
-
-
-
-
7. Yleiset ja/tai muut kuin yllä oleviin kohtiin sopivat kommentit raportista:
-
Suomen luonnonsuojeluliitto ry20.12.2024
-
Luonnonsuojeluliitto pitää välttämättömänä, että ympäristövastuiden asemasta konkurssissa säädetään lakitasolla. Pidämme tärkeänä, että nykytilannetta pyritään selventämään ja kehittämään. Ympäristön sekä yritysvastuun korostuminen edellyttävät lainsäädännön kehittämistä. Luonnonsuojeluliitto näkee tärkeänä kehittää lainsäädäntöä niin, että konkurssipesällä on laaja toimintavelvollisuus. Toimintavelvollisuudella tulee olla ns. superetusija. Sääntelyllä olisi myös ympäristöä ennalta suojeleva vaikutus: velkojien olisi huomioitava laajemmin toiminnan ympäristöriskit, joiden kustannukset voisivat rajoittaa konkurssipesän omaisuuden käyttöä. Selvityksen ja jatkoselvitysten tuloksia tulee myös hyödyntää ympäristövakuuksien kehittämisessä. Konkurssitilanteiden ympäristövastuuta voidaan jo ennakolta kehittää, kun ympäristövakuuksien sääntelyä kehitetään yhdessä konkurssilainsäädännön kanssa.
-
-
Turun hallinto-oikeus19.12.2024
-
Turun hallinto-oikeus ilmoittaa kohteliaimmin, ettei se anna lausuntoa asiassa.
-
-
Sosiaali- ja terveysministeriö, Lahdenranta Sanna18.12.2024
-
Sosiaali- ja terveysministeriöllä ei ole lausuttavaa asiasta.
-
-
Helamaa Liisa18.12.2024
-
-
-
-
Siirilä Tapio, Suomen kommunistisen puolueen ympäristöryhmä13.12.2024
-
Suomen kommunistisen puolueen ympäristöryhmä kannattaa konkurssipesän laajaa toimimisvelvollisuutta.
-
-
Työeläkevakuuttajat TELA ry12.12.2024
-
Kiitämme lausuntopyynnöstänne ja ilmoitamme, että meillä ei ole lausuttavaa.
-
-
-